×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2042229 489 - پرتاب اولین ماهواره سنجش دور ایران تا سه سال دیگربه گزارش میلیتاری نیوز، محمد همایون صدر با اشاره به پیگیری اجرای برنامه ۱۰ ساله توسعه فعالیتهای بومی ساخت ماهواره سنجش از دور گفت: با توجه به زمان بر بودن فعال شدن ماهواره بومی تجاری کشور، به عنوان راهکار کوتاه مدت، همزمان خرید ماهواره سنجشی در دستور کار قرار گرفته که با طی کلیه مسیرهای قانونی، امیدواریم ظرف سه سال آینده نخستین ماهواره سنجشی کشور پرتاب و بهره برداری شود.

معاون سازمان فضایی با تاکید بر اینکه برنامه وسیعی برای ایجاد زیرساخت لازم آن در کشور داریم، از تکمیل و راه اندازی فاز نخست آزمایشگاه سنجش از دور خبر داد و گفت: در نظر داریم فاز دوم آن را برای بخش های دیگر به طور کامل و به خصوص تکمیل آزمایشگاه کالیبراسیون سنجده هایی که روی ماهواره بومی نصب خواهد شد را به کاملترین شکل تجهیز کنیم.

وی به پرتال مکانی و مرکز داده سازمان فضایی اشاره کرد و گفت: برای این پروژه که دارای آرشیو تصاویری ۴۰ سال گذشته است، سرمایه گذاری کلانی صورت گرفته و رو به اتمام است. مرکز ژئوپورتال مستقر در مرکز داده، تصاویر دریافتی را به صورت مستقیم در اختیار کاربر قرار می دهد. این مرکز برای دیگر نیازهای کشور از جمله پشتیبانی از ذخیره اطلاعات کشوری نیز به خوبی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

صدر، آینده فناوری سنجش از دور را حرکت به سمت ایجاد نرم افزارهای کاربردی در جهت تحلیل اطلاعات گردآوری شده در مدت کوتاه، عنوان کرد و از برنامه های سازمان فضایی برای تشویق به تولید این نرم افزارها توسط جامعه کاربران خبر داد.

معاون کاربرد و خدمات فناوری فضایی سازمان فضایی ایران، با تاکید بر پیگیری توسعه نرم افزارهای کاربردی جهت اهداف متفاوت توسط سازمان های بهره بردار، اظهار داشت: در این راستا، نیازمند دو تحول در سازمان فضایی و جامعه کاربران بودیم که از یک سال و نیم پیش این تحول در سازمان فضایی به وقوع پیوسته است و در جامعه کاربران نیز با ارائه زیرساختهای لازم و مشورت های مختلف، به دنبال ایجاد انگیزه هستیم تا هر یک به تولید نرم افزار کاربردی مجموعه خود اقدام کنند.

وی همچنین از کاهش قیمت تصاویر تا ابعاد یک متر خبر داد و گفت: طبق مطالعات سازمان ملل، ۹۵درصد تصاویر ماهواره ای، هرگز پردازش نمی شود، از این رو، اتحادیه کشورهای اروپایی از طریق مجموعه ماهواره های سانتی نل (SENTINEL) که قرار است به ۲۱ ماهواره برسد، اطلاعات تا ابعاد نیم متر را رایگان در اختیار کشورهای اتحادیه اروپا قرار می دهد و امکان دارد در آینده برای برخی کشورهای همکار نیز این امکان را فراهم کند.

صدر ادامه داد: در حال حاضر جهت کنترل ماهواره های بومی، ساختار منسجمی در ماهدشت کرج و قشم ایجاد شده  که در نظر داریم در آینده نیز دو مرکز در استانهای خراسان و آذربایجان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به همکاری سازمان فضایی با مرکز همکاریهای فضایی آسیا- اقیانوسیه اپسکو از دسترسی سریع به اطلاعات کامل تصاویر ماهواره ای در زمان بحران خبر داد و گفت: هنگام وقوع حوادث طبیعی، بلافاصله در چارچوب همکاری های بین المللی تصاویر ماهواره ای در اختیار ما قرار می گیرد.

صدر با تاکید بر اینکه، اجازه دریافت تصاویر از کشورهای دارای ماهواره های سنجشی را داریم، افزود: تاکنون محدودیتی برای دریافت اطلاعات نداشته ایم.

به گفته معاون سازمان فضایی در حال حاضر از طریق ماهواره هایی که به صورت آزاد تصاویرشان در دسترس است امکانات خوبی برای دریافت تصاویر ماهواره ای و ارایه به کاربران ایجاد شده است که بسیاری از این تصاویر از طریق اینترنت قابل دسترسی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.