×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

هوالقادر

(محسن امیریان)

پس ازسالها انتظارودرپی توافق اخیرهسته ای که یکی ازبندهای آن به عنوان مشوق خریدهواپیماهای مسافربری جدید بود ایران توانست دوقرارداد بزرگ برای خریدهواپیما با دوغول صنعت هوایی یعنی بوئینگ وایرباس ببندد که اما واگرهای فراوان وانتقادهایی همراه داشته این قراردادها در نوع خود بینظیربوده مثلا اولین قرادادبزرگ ایران وامریکا بعداز انقلاب بوده وبزرگترین قرارداد خریدهواپیما طی نزدیک به چهل سال گذشته هست درواقع آخرین سفارش بزرگ خریدهواپیمای مسافربری برای سال۱۳۵۵بوده البته ایران بعداز انقلاب هواپیماهایی وارد کرده که البته تعدادی متعلق به قراردادهای قبل از انقلاب وتعدادی هم قراردادجدید بوده ازجمله هواپیماهایی نظیرایرباس ای۳۰۰و فوکر۱۰۰و همچنین تعدادی توپولوف از روسیه البته ایران درسالهای اخیر ودر پی تحریم های هسته ای اقدام به خرید ویا اجاره تعدادی هواپیمای دست دوم از کشورهای نظیرتاجیکستان وامارات واردن کرده که باعث دردسرو جریمه شرکت فروشنده ازطرف آمریکا شده است آخرین خرید ازاین نوع شرکت ایران ایرتوراقدام به خرید یک فروند بوئینگ۷۳۷ازیک شرکت اردنی کرده است

2747567 - خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها

بوئینگ۷۵۷شرکت هواپیمایی تاجیک ایر که به صورت اجاره در اختیار شرکت تابان ایر ایران هست

حال درادامه به ترتیب ظرفیت هواپیماها ازکوچک به بزرگ به معرفی و توضیح درمورد هواپیماها می پردازیم

ای تی آر۷۲

یکی ازضعف های حمل نقل هوایی ایران عدم پوشش صددرصدی کل کشورهست بسیاری ازشهرهای کوچک ایران با وجود داشتن فرودگاه ولی پروازهای چندانی به این شهرها صورت نمیگیرد وبه دلیل عدم صرفه اقتصادی و نبود هواپیمای مناسب تبدیل به فرودگاه هایی متروکه شدند ایران در سالهای گذشته برای پرکردن خلا هواپیماهایی که برای مسیرهای کوتاه وکم مسافرکارایی داشته باشد اقدام به عملیاتی کردن هواپیمای ایران۱۴۰کرد که موفق نبود هواپیمای ای تی آر۷۲که یک هواپیمای توربوپراب باظرفیت۵۰تا۸۰مسافربسته به مدل به دلیل هزینه عملیاتی کمی که دارد باعث رونق اقتصادی بسیاری از شهرهای کوچک میشود وازخریدهای خوب ایران است (تعدادسفارش۲۰فروند)

4179091 1024x669 - خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها

هواپیمای ای تی ار ۷۲ که در سال ۲۰۱۶ توسط ایران سفارش داده شده. در تصویر هواپیما در فرانسه در حال تست های قبل از تحویل است

بوئینگ۷۳۷

ملقب به بچه بوئینگ یک جت باریک پیکرمنطقه ای که برای مسیرهای کوتاه تا متوسط کارایی دارد این هواپیما محبویت زیادی نزد شرکت های هوایی دارد ودربخش نظامی تبدیل به آچارفرانسه نیروی هوایی آمریکا وبسیاری از کشورها شده وجزء پرفروش ترین هواپیماهای تاریخ مسافربری جهان هست که ازسال۱۹۶۷تاکنون درخط تولیدهست ودر حدود پنج هزارسفارش جدیددارد البته مدل های اولیه این هواپیما درزمان حکومت گذشته وارد کشور شده که تقریبا تمامی آنها بازنشسته شده درسالهای گذشته چندفروند ازاین هواپیما به صورت دست دوم وارد کشور شده ودرحال سرویس دهی میباشد ظرفیت این هواپیما درمدل های جدید ملقب به۷۳۷مکس بسته به چیدمان۱۳۸تا۲۲۰ نفرگنجایش دارد وبرای ناوگان هوایی ایران بسیار موثر وجزء خریدهای خوب هست (تعدادسفارش۵۰فروند)

4017319 1024x699 - خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها

درسالهای گذشته تعدادی ازاین نوع هواپیما به صورت دست دوم وارد ایران شده

خانواده ایرباس ای۳۲۰

بدون شک گل سرسبدخریدهای ایران خرید ای۳۲۰هست مدل های جدید این هواپیما دارای کابین بسیارپیشرفته با مصرف کاملا بهینه هست که توانایی های بالقوه زیادی دارد درواقع درست است که این هواپیما یک هواپیمای باریک پیکربرای مسیرهای کوتاه هست ولی توانایی پرواز بین قاره ای هم دارد وایران ایر با این مدل توانایی پروازبه اروپا و آسیای جنوب شرقی راپیدا میکند جالب هست بدانید هواپیمای مخصوص رئیس جمهور یک فروند ایرباس ای۳۲۱هست که از همین خانواده هست طبق آخرین اخبار اولین فروند هواپیما تحویلی به ایران ازمدل ای۳۲۱وبا چیدمان۱۲صندلی بیزنس کلاس و۱۸۹صندلی درحالت اکونومی است این هواپیما به دلیل ظرفیت متوسط وبرد مناسب برای بسیاری ازمسیرهای داخلی وخارجی ایران ایر بسیار مناسب است (تعدادسفارش۴۶فروند)

4170899 1024x704 - خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها

ایرباس ۳۲۱ که جدیدا تحویل ایران ایر شده است

ایرباس ای۳۳۰

دربین هواپیماهای پهن پیکرخریداری شده اقتصادی ترین خرید وبهترین خرید ایران ایرباس ای۳۳۰هست برای مثال قیمت این هواپیما با نمونه خریداری شده ایرباس ای۳۵۰ایران چیزی درحدود۱۰۰میلیون دلار اختلاف قیمت دارد که رقم قابل توجه ای هست البته گران بودن ای۳۵۰دلیل بربهتربودن آن نیست بلکه بیشتر این اختلاف قیمت به دلیل طراحی جدیدتر و استفاده فراوان ازمواد ترکیبی درساخت این هواپیما هست درهرصورت ای۳۳۰اکثر مسیرهای دوربرد ایران ایر را ساپورت میکند مگراینکه ایران ایرمسیر پروازی جدیدی همچون آمریکای جنوبی یا شهرهای غربی ایلات متحده راه اندازی کند که نیاز یه هواپیمای دوربردتری همچون بوئینگ۷۷۷دارد که البته خریداری شده ای۳۳۰محبوبیت بسیاری درکشورهای مانند چین وترکیه دارد واکثرخطوط هواپیمایی این کشور این هواپیما را درخدمت دارند ظرفیت این هواپیما درمدل جدید ای۳۳۰نئو۲۸۰تا۴۴۰نفربسته به چیدمان وبرد آن۱۲۱۰۰کیلومتراست (تعداد سفارش۳۸فروند)

1173010 1024x710 - خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها

ایرباس ای۳۵۰

جدیدترین عضو خانواده ایرباس که ازنظرطولی بزرگترین هواپیمای ایرباس حتی بیشترازای۳۸۰طول دارد هواپیمایی مدرن والبته گران قیمت که خرید آن انتقادهایی را به همراه داشته که البته جای تامل دارد داشتن هواپیماهای دوربرد برای هرشرکت بزرگ هواپیمایی جزءملزومات هست اما خریدن یکی ازگران ترین هواپیماهای مسفربری جهان در زمانی که حتی بزرگترین شرکت های هواپیمایی اروپا و آمریکا زیربار چنیین خریدی نرفته اند جای تامل دارد بیشتر سفارش این هواپیما برای شرکت های پول دار ومتمول حاشیه خلیج فارس بوده واولین دریافت کننده آن شرکت قطرایرویز بوده ظرفیت این هواپیما در سه کلاس۳۵۰نفروبرد آن۱۴۸۰۰کیلومترمیباشد (تعدادسفارش۱۶فروند)

2269486 1024x693 - خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها

بوئینگ۷۷۷

برای علاقه مندان صنایع هوایی نام بوئینگ۷۷۷یاد آورپرواز۳۷۰هواپیمایی مالزی هست پروازی که تبدیل به بزرگترین معمای صنعت هوانوردی شد معمایی که هنوز حل نشده بود که خبرهدف قرار گرفتن یک۷۷۷دیگراین شرکت توسط سامانه بوک روسی درمرز اوکراین جهان را دربهت فروبرد چیزی که۷۷۷را ازبقیه هواپیماها متمایزمیکند ظرفیت بالای مسافر وبرد بالای آن هست ظرفیت این هواپیما در حالت تک کلاسه به۵۵۰نفرمیرسد برد این هواپیما درمدل دوربرد عدد۱۷۵۰۰کیلومتر هست که رقم بالایی هست بیشتر شرکت های معتبرهوایی جهان ازاین مدل هواپیما استفاده کرده وتبدیل به یک نماد برای شرکت های بزرگ شده شرکت های بزرگی مانند امارات سنگاپورایرلاینز وترکیش ایرلاینزو بریتش ایرویز از این جمله هستندخرید۷۷۷خریدی خوب وجانشین شایسته ای برای۷۴۷های ایران ایراست(تعدادسفارش۳۰فروند)

1329520 1024x683 - خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها

لیست هواپیماهای خریداری شده اما واگرهایی دارد خریدهایی که گویا چندان کارشناسی شده نمی باشد برای مثال خرید هواپیما غول پیکرایرباس ای۳۸۰که البته با فشارمنتقدان لغو شد خرید بیشرسیاسی وتبلیغاتی بود تا اقتصادی چون اولا فقط یک فرودگاه در ایران توانایی پذیرش آن را داشت دوما مصرف این هواپیما برای مسیرهای برد بلند با حجم مسافر بالا هست که فعلا چننین حجم مسافری ایران ایر ندارد واگرهم درآینده داشته باشد مدلهایی همچون بوئینگ۷۷۷و ایرباس ای۳۵۰مناسب تراست جالب است بدانید درسال گذشته چندین شرکت هواپیمایی سفارش ای۳۸۰را لغو کرده وبه سراغ نمونه های دیگر رفتند مسئله مهم تر نسبت خرید هواپیماهای پهن پیکربه باریک پیکر است استاندارد شرکت های هوایی جهان نسبت یک به چهار یا نهایتا یک به سه هست(البته به غیرازشرکت های امارات) ولی در لیست فوق تقریبا با نسبت نصف به نصف خریداری شده برای مثال شرکت بزرگ ترکیش ایرلاینزدر یک سفارش بزرگ۲۵۰فروندی ۳۵فروند هواپیمای پهن پیکر از دو مدل۷۷۷وای۳۳۰ وسفارش۲۱۵باریک پیکرازدومدل۷۳۷وای۳۲۰ داده .به هر حال خرید این هواپیماها باعث رونق اقتصادی کل کشورشده وربطی به اینکه فقط یک عده خاص باهواپیما مسافرت میکنند ندارد هیچ اقتصاد پویایی بدون حمل ونقل هوایی مدرن به ثمر نمی رسد وخرید این هواپیماها برای کشور بسیارمفید واز خروج سالانه چهار میلیارد دلارارز ازکشور جلوگیری میکند بسیاری ازشرکت های هواپیمایی ایران ضررده هستند و با یارانه های دولتی سرپا هستند جالب است بدانید دربعضی ازشرکت ها ازیک نمونه هواپیما فقط یک فروند پروازمیکند که اصلا صرفه اقتصادی ندارد و چنین مسئله ای را درفقیرترین کشورهای افریقایی هم مشاهده نمیکنید  فراموش نکنیم زمانی دوربردترین پروازجهان متعلق به ایران ایردرمسیرتهران نیویورک با بوئینگ۷۴۷اس پی بوده است در پایان شاید بعضی دوستان بگویند این خرید ها کارشناسی شده است درجواب این دوستان باید بگویم ما اگر کارشناسی بلد بودیم سراغ برنامه ای مانند انتنوف ۱۴۰ نمی رفتیم

نام مطلب: خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها militarynews.ir میلیتاری نیوز.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.