×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2029255 381 - یگان مزدوران امارات از حمله به جزایر سه گانه مأیوس و روانه لیبی شد/ مغز متفکر «بلک واتر» در همسایگی ایران چه می‌کند؟ +عکس

به گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، با سرنگون شدن قذافی دیکتاتور پیشین لیبی، این کشور شمال آفریقا دستخوش یک جنگ داخلی شده است و گروه های وابسته به داعش، القاعده و برخی از نظامیان سابق این کشور، با تحریک و حمایت های تعدادی از بازیگران خاص، در مناطق مختلف این کشور با هم درگیر هستند.
در این میان دولت های خارجی منطقه ای و فرامنطقه ای مثل آمریکا، فرانسه، انگلستان، مصر و حتی امارات متحده عربی وارد کارزار در این کشور کوچک شده و به دنبال حمایت از گروه های مورد نظر خود هستند.
اما آنچه انگیزه نوشتن این مطلب است انتشار اطلاعات جدیدی درباره حضور یک شخصیت بد نام آمریکایی در بحران لیبی است.

 

اریک پرنس؛ از سلاخی مردم عراق تا کشتار مردم یمن

 

در سال ۲۰۱۱ میلادی مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا منتشر و در آن به اقدامات کشور امارات برای تشکیل ارتشی از خارجی ها اشاره شده بود که بازتاب فراوانی در فضای سیاسی و رسانه ای جهان پیدا کرد.
بنا بر اسناد این روزنامه، در سال ۲۰۱۰ میلادی “اریک پرنس” بنیانگذار شرکت آمریکایی “بلک واتر” کار ساخت یک گروه عملیات ویژه برای امارات متحده عربی را آغاز کرد. این افسر سابق نیروی ویژه دریایی آمریکا به اماراتی ها کمک کرد تا نیروهای نظامی سابق کلمبیایی را به امارات وارد کرده و به آموزش آنها بپردازد.
طبق این اسناد که با تکذیب سفت و سخت یا انتشار جزییاتی خلاف آن همراه نشد، شیخ محمد بن زاید آل نهیان حاکم ابوظبی، شخصا پرنس را مامور این کار کرده و شاخه اطلاعات نظامی ارتش امارات نیز به این عملیات نظارت داشت.
2029259 279 - یگان مزدوران امارات از حمله به جزایر سه گانه مأیوس و روانه لیبی شد/ مغز متفکر «بلک واتر» در همسایگی ایران چه می‌کند؟ +عکس
 اریک پرنس بنیانگذار شرکت آمریکایی بلک واتر

 

اما بر اساس گزارش نیویورک تایمز و صحبت های نویسندگان آن با برخی از مسئولین سابق این پروژه و کلمبیایی های حاضر در این برنامه، این نیرو صرفا یک یگان ضد شروش یا ضد تروریستی نبوده و اماراتی ها از همان ابتدا تفکرات بسیار بلند پروازانه ای برای این یگان در سر داشتند.

 

بر این اساس، یگان مورد نظر برای اموری مثل کنترل شورش، جنگ شهری، حفاظت از خطوط انتقال نفت، حفاظت از مواد رادیواکتیو و تاسیسات اتمی و همچنین نابود کردن نفرات و تجهیزات دشمن آموزش دیده و حتی بر اساس اطلاعات منتشره توسط نیویورک تایمز، مقامات اماراتی توهماتی درباره استفاده از این یگان برای حمله و تصرف جزایر ایرانی در خلیج فارس که با ایران بر سر مالکیت آن اختلاف داشته، مطرح کرده بودند.

 

اما در اتفاقی جدید، بر اساس اطلاعاتی که توسط وب سایت تحلیلی Intelligence Online منتشر شده، اریک پرنس بنیانگذار شرکت بدنام آمریکایی “بلک واتر” این بار وارد معرکه لیبی شده و اقدام به تشکیل یک نیروی هوایی برای گروه های طرفدار امارات در لیبی کرده است.

 

امارات متحده عربی از جمله حامیان اصلی ژنرال خلیفه حفتر از جمله بازیگران اصلی میدانی در صحنه لیبی است که مقر حکومت خود را در شهر تبروک لیبی قرار داده است. اما به راه انداختن یک نیروی هوایی بر اساس جنگنده های جت امری زمان بر و هزینه بر است و نیاز به خلبانانی خاص دارد.
در اینجا بود که اماراتی ها با استفاده از تجارب این آدمکش حرفه ای، یک هواپیمای خاص آمریکایی را وارد لیبی کردند.

 

AT-802U؛ از سمپاشی مزارع کشاوزی تا عملیات ضد شورش

 

هواپیمای AT-802 ملقب به ایرتراکتور در ابتدا به عنوان یک هواپیمای سمپاش برای استفاده در امور کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به افزایش درخواست ها برای یک هواپیمای سبک ضد شورش، مدل AT-802U این هواپیما با قابلیت حمل محموله تسلیحاتی به وزن ۴۱۰۰ کیلوگرم معرفی شد.
2029279 812 - یگان مزدوران امارات از حمله به جزایر سه گانه مأیوس و روانه لیبی شد/ مغز متفکر «بلک واتر» در همسایگی ایران چه می‌کند؟ +عکس
هواپیما، پهپاد و بالگردهای اماراتی در لیبی

 

در این مدل، بدنه تقویت و از شیشه های ضد گلوله استفاده شده است. همچنین دو قبضه مسلسل سه لوله GAU-19 ، هشت فروند موشک هلفایر یک یا دو بمب هدایت لیزری و راکتهای ۲٫۷۵ اینچی، تسلیحاتی هستند که این هواپیما قابلیت حمل آن را دارد. آمریکا از اینگونه مسلح در عملیاتهای ضد قاچاقچیان مواد مخدر در آمریکایی جنوبی نیز استفاده کرده است.
2029265 931 - یگان مزدوران امارات از حمله به جزایر سه گانه مأیوس و روانه لیبی شد/ مغز متفکر «بلک واتر» در همسایگی ایران چه می‌کند؟ +عکس
AT-802U نیروی هوایی امارات متحده عربی

 

این هواپیما از یک موتور توربوپراپ به قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار بهره برده و می تواند با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد این هواپیما ۲۹۰۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی آن ۷ کیلومتر است.
2029275 833 - یگان مزدوران امارات از حمله به جزایر سه گانه مأیوس و روانه لیبی شد/ مغز متفکر «بلک واتر» در همسایگی ایران چه می‌کند؟ +عکس
حمله هوایی به جنوب بنغازی در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ توسط ایرتراکتورهای اماراتی
2029272 169 - یگان مزدوران امارات از حمله به جزایر سه گانه مأیوس و روانه لیبی شد/ مغز متفکر «بلک واتر» در همسایگی ایران چه می‌کند؟ +عکس
2029273 221 - یگان مزدوران امارات از حمله به جزایر سه گانه مأیوس و روانه لیبی شد/ مغز متفکر «بلک واتر» در همسایگی ایران چه می‌کند؟ +عکس
بقایای بمب ساخت ترکیه، استفاده شده در لیبی 

 

امارات متحده عربی از جمله کاربران این هواپیما به شمار می رود و اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی تصاویری از حضور این هواپیما در لیبی منتشر شد. در ادامه مشخص شد که اماراتی ها پهپادهای شناسایی و مسلح را نیز در لیبی مستقر کرده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط Intelligence Online خلبانان این هواپیماها عمدتا مزدوران آمریکایی هستند که توسط اریک پرنس اجیر شده اند و اکنون در خدمت ارتش غیررسمی امارات متحده قرار دارند.

دانلود
حمله ایرتراکتور به بنغازی – ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶

 

 

شورای انقلابیون بنغازی که یکی دیگر از گروه های درگیر در لیبی بوده در این مدت اخیر تصاویری از حملات هوایی AT-802U ها در اطراف بنغازی لیبی را منتشر کرده و حتی عکس بقایایی بمب ساخت ترکیه که در یکی از این حملات به کار رفته نیز توسط این گروه منتشر شده است.
2029323 692 - یگان مزدوران امارات از حمله به جزایر سه گانه مأیوس و روانه لیبی شد/ مغز متفکر «بلک واتر» در همسایگی ایران چه می‌کند؟ +عکس
هواپیمای ترابری IL-76 خط هوایی Sky Prim Air در لیبی

 

اما از طرف دیگر نیروهای خلیفه خفتر با چندین خط هوایی دیگر نیز دارای رابطه هستند که به نظر هزینه عملیات این خطوط در لیبی نیز توسط امارات متحده عربی پرداخت می شود. خط هوایی Sky Prim Air متعلق به کشور مولداوی که دارای ارتباطاتی با شرکت اماراتی Oscar Jet است از جمله خطوط هوایی به شمار می آید که خدمات ترابری هوایی را برای نیروهای خلیفه خفتر در لیبی تامین می کند.
با این اوصاف، اگرچه به نظر نمی رسد امارات متحده توان راهبری و به حکومت رساندن یک گروه خاص را در کشوری چون لیبی داشته باشد و نیاز به کسب حمایت و تایید بازیگران بزرگتری است، اما در عین حال، پیام های مهمی که از پررنگ تر شدن نقش اریک پرنس و بلک واتر در ساختار نظامی این کشور کوچک و نیز حضور تجهیزات نظامی این کشور در مناطقی چون اریتره و لیبی به گوش می رسد را نباید ساده یا بی اهمیت توصیف و تحلیل کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.