×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

این روزها واژه تاکتیک نبرد نامتقارن بسیار شنیده می شود؛ تاکتیک نبرد نامتقارن در رسته پیاده بر دسته‌های عملیاتی کوچک با توانایی تحرک بالا تاکید دارد لذا در کشورمان با گستره وسیعی که دارد و نیز داشتن شرایط مختلف جغرافیایی، مکان‌های ایده آل بسیاری برای انجام این گونه تاکتیک‌ها وجود دارد.

پس گروهی که به مجموعه‌ای از تسلیحات کارآمد برای چنین تاکتیکی مانند سلاح‌های تک تیرانداز مجهز شده باشد می‌تواند با گستره متنوعی از تهدیدات شامل انواع بالگردها، تانک‌ها و خودروهای زرهی و همچنین نیروهای پیاده دشمن از فواصل دور درگیر شود. اما زمانی که جنگ تحمیلی علیه ایران آغاز شد، رزمندگان ما بواسطه آن که فاقد چنین سلاح‌هایی بودند، با تجربه‌ای تلخ مواجه شدند؛ زیرا در آن مقطع زمانی سلاح تک تیرانداز در یگان‌های نیروهای مسلح کشورمان وجود نداشت و فقط تعدادی از سلاح‌های ژ-۳ به عنوان سلاح سازمانی ارتش به دوربین مجهز شده بودند.

taktab - تک تاب نام تک تیرانداز ایرانی با قابلیت مقابله با بالگردها و توان زرهی دشمن

لذا این امر موجب شد تا پس از پایان جنگ تحمیلی و نظر به اهمیت و نقش این نوع سلاح‌ها، صنایع دفاعی کشورمان کار بر روی ساخت انواع سلاح‌های تک تیرانداز که به مراتب از لحاظ بُرد مسافت و کارایی با «سیمینوف» تفاوت‌های بسیاری داشت، را آغاز کند. بر این اساس یکی از انواع سلاح‌های تک تیرانداز که در سال‌های اخیر توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته، سلاح تک تیرانداز ۲۰ م.م «تک تاب» به عنوان سلاحی چند منظوره با برد و دقت بالا برای اصابت به اهداف زرهی سبک، خودروهای فرماندهی و سکوهای بتنی دشمن در فاصله دو هزار متری است.

وظیفه این نوع سلاح، هدف قرار دادن خودورهای نظامی، آنتن رادارهای تجسسی، کابین بالگردها، شناورهای دریایی، نفرات دشمن، سنگرهای دیده بانی، افراد مجهز به لباس ضد گلوله و نفوذ در رزه‌های سبک نظامی است.

مشخصات این اسلحه عبارتند از: کالیبر: ۲۰ میلیمتری

سرعت دهانه: ۱۰۰۰متر بر ثانیه

برد مفید: ۱۷۰۰ متر

برد موثر: ۲۰۰۰ متر

وزن سلاح: ۲۲ کیلوگرم

طول لوله: ۱۲۴۵میلیمتر

مکانیزم عملکرد: دستی و به صورت تک تیرانداز

سیستم نشانه روی: دوربین اپتیکی

مشخصه دوربین: مدل غدیر ۴ ۵۰*۱۲ـ۳

مهمات مصرفی: ۱۲*۲۰ میلیمتر(مهمات توپ ولکان)

روش شلیک: بصورت دراز کش

ابعاد کلی سلاح با دوربین(حداقل ارتفاع ممکن): ارتفاع*عرض*طول(میلیمتر) ۳۷۰*۲۱۰*۱۸۰۰

عمر سلاح: ۵۰۰۰ شلیک

عمر لوله: ۲۵۰۰ شلیک

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.