×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1893670 351 - کلکسیون استفاده از بمب‌های خاص آمریکایی در یمن کامل شد/ ارتش سعودی با «مارک ۸۲» عاشورای صنعا را رقم زد +عکس

به گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، بیش از یک سال و نیم از آغاز تهاجم وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن می گذرد و در طول این مدت، زندگی زنان و کودکان مظلوم یمنی صحنه آزمایش انواع بمب ها و تسلیحات ساخت کشورهای مختلف خصوصا آمریکا و انگلستان بوده است.
 
همچون بسیاری دیگر از پرونده های باز اما بی نتیجه حقوق بشری، از مدتها قبل بحث استفاده از سلاح های ممنوعه توسط نیروهای وابسته به ارتش سعودی در یمن مطرح بوده و مدارک زیادی از جمله تصاویر واضح منتشر شده از مهمات به جا مانده از حملات و همچنین نوع خاص زخم های ایجاد شده بر روی بدن قربانیان موجود است، اما به دلیل دلارهایی که دهان سازمان ملل و دبیرکل آنرا بسته، اینگونه فجایع با سکوت مرگبار رسانه ها و نهادهای حقوق بشری غربی همراه است.
 
از خوشه‌ای‌های انگلیسی تا هدایت شونده‌های آمریکایی
 
یکی از معروف ترین بمب های غربی که مدارک غیر قابل کتمانی از استفاده آن توسط جنگنده‌های تورنادوی سعودی در یمن موجود است، بمب های خوشه ای BL755 است. هر یک از این بمب های انگلیسی به صورت معمول ۱۴۷ بمب کوچک را حمل می کنند که در اصل برای نابودی حجم زیادی از نیروهای پیاده و یا نفوذ به خودروهای زرهی دشمن طراحی شده است اما علیه مردم بی دفاع یمن به کار می رود.
 
1893693 346 - کلکسیون استفاده از بمب‌های خاص آمریکایی در یمن کامل شد/ ارتش سعودی با «مارک ۸۲» عاشورای صنعا را رقم زد +عکس 
 باقی مانده بمب های خوشه ای انگلیسی در یمن
 
1893692 238 - کلکسیون استفاده از بمب‌های خاص آمریکایی در یمن کامل شد/ ارتش سعودی با «مارک ۸۲» عاشورای صنعا را رقم زد +عکس 
بمب خوشه ای آمریکایی استفاده شده در یمن
 
در بخش بمب های خوشه ای، البته انگلستان به تنهایی ارضا کننده نیازهای وحشیانه سعودی ها نبوده و آمریکایی ها نیز بمب های خوشه ای مثل سری CBU-58 که هر یک از آنها حامل ۶۵۰ بمب کوچک – هر کدام به اندازه یک توپ بیسبال است – را نیز در اختیار سعودی ها قرار دادند.
 
تصاویر مستندی از پوسته و بخشی از مهمات عمل نکرده این بمب در نقاط مختلف یمن نیز منتشر شده است که هیچ پیگیری و بازخوردی از سوی مجامع بین المللی که حتی از شکار یک سگ در آسیا هم به سادگی نمی گذرند، نداشته است.
 
عاشورای صنعا با بمب‌های هدایت شونده آمریکایی
 
اما طی روزهای گذشته حمله وحشیانه جنگنده های سعوی به مردم مظلوم یمن، شوکی بزرگ به جهان وارد کرد و حدود ۱۰۰۰ کشته و زخمی به جای گذاشت تا نشان دهد عمق رذالت این رژیم در کشتار مردم، حد و مرزی نمی شناسد.
 
ماجرا از این قرار بود که نیروی هوایی ائتلاف سعودی با بمب های هدایت شونده به یک مراسم ختم در صنعا حمله کردند و باعث شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم یمن شد. نکته مهم آن است که بر اساس برخی از تصاویر منتشر شده از خرابه های حاصل از این حمله هوایی، می توان متوجه شد که مهمات استفاده شده در این حمله از سری “بمب های مارک ۸۲ ” و از گونه هدایت شونده بوده است.
 
بر اساس اخبار منتشره و فیلم های به دست آمده از این جنایت بزرگ، ۳ حمله هوایی به این مراسم انجام شده است تا ائتلاف سعودی مطمئن شوند کسی زنده از این مراسم بیرون نخواهد آمد که این حملات با یک بمب مشهور آمریکایی صورت گرفته است.
 
1893694 342 - کلکسیون استفاده از بمب‌های خاص آمریکایی در یمن کامل شد/ ارتش سعودی با «مارک ۸۲» عاشورای صنعا را رقم زد +عکس 
بمب مارک ۸۲
 
بمب مارک ۸۲ در اصل یک بمب سقوط آزاد هوا پرتاب ساخت آمریکا است که در حدود ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارد. این بمب عضوی از خانواده بمب‌های چند منظوره مارک ۸۰ ساخت آمریکا به حساب می آید که در چند دهه اخیر در حجم زیادی توسط نیروهای مسلح آمریکا و همچنین متحدان این کشور در جنگ های مختلف استفاده شده است.
 
1893695 605 - کلکسیون استفاده از بمب‌های خاص آمریکایی در یمن کامل شد/ ارتش سعودی با «مارک ۸۲» عاشورای صنعا را رقم زد +عکس 
بمب GBU-12
 
بمب های هدایت شونده بر اساس بمب مارک ۸۲، در مدل هدایت لیزری مدل GBU-12 Paveway II هستند و در صورت استفاده از مدل هدایت ماهواره ای نیز احتمالا سعودی ها از بمب های سری GBU-38 برای کشتار دسته جمعی مردم یمن استفاده کرده اند.
 
در مدل هدایت لیزری یک جستجوگر که بر سر بمب وصل شده است اشعه لیزری که بر روی هدف مورد نظر تابیده شده است را دنبال کرده و به هدف مورد نظر برخورد می کند.
 
1893696 778 - کلکسیون استفاده از بمب‌های خاص آمریکایی در یمن کامل شد/ ارتش سعودی با «مارک ۸۲» عاشورای صنعا را رقم زد +عکس 
بمب GBU-38
 
بمب‌های هدایت ماهواره‌ای ساخت آمریکا که از آن به عنوان مهمات تهاجم مستقیم مشترک – Joint Direct Attack Munition (JDAM) یاد می‌شود در حقیقت شامل بمب‌های غیر‌هدایت‌شونده مثل مارک ۸۲ هستند که یک کیت هدایت ماهواره‌ای به آنها افزوده شده و با هدایت ترکیبی اینرسیایی و جی پی اس آمریکا، دقت بسیار بالایی پیدا می‌کنند.
 
1893697 249 - کلکسیون استفاده از بمب‌های خاص آمریکایی در یمن کامل شد/ ارتش سعودی با «مارک ۸۲» عاشورای صنعا را رقم زد +عکس 
 
1893698 947 - کلکسیون استفاده از بمب‌های خاص آمریکایی در یمن کامل شد/ ارتش سعودی با «مارک ۸۲» عاشورای صنعا را رقم زد +عکس 
باقی مانده بمب مارک ۸۲ آمریکایی در محل بمباران اخیر در یمن
 
آنچه که از فیلم منتشر شده از لحظه اصابت دومین بمب به محل مورد نظر مشخص می شود، این مسئله است که نیروی هوایی سعودی دقیقا مطلع بوده است که هدف مورد نظر کجاست و تمام بمب های مورد نظر خود را به سمت یک نقطه پرتاب کرده و حتی از تعداد مردم حاضر در این منطقه نیز کاملا مطلع بوده است..
 
دانلود
فیلم لحظه برخورد دومین بمب به محل مراسم ختم در صنعا
 
با توجه به نوع هدایت و بررسی‌های صورت گرفته برای انهدام کامل ساختمان، می‌توان مطمئن بود که ارتش سعودی دقیقا می دانسته است که جمع قابل توجهی از مردم در این مراسم شرکت دارند و با وجود حضور حجم زیادی از افراد غیر نظامی در این مراسم، بمب های مورد نظر را به سمت این نقطه پرتاب کرده و این جنایت بزرگ را رقم زدند تا چند نفر از حامیان انصارالله را نیز مورد هدف قرار دهند.
 
بر این اساس، می‌توان نقش آمریکا را در تجهیز ارتش سعوی به این بمب‌ها و ایجاد شرایط فنی و اطلاعاتی نظیر امکانات ماهواره‌ای و آموزشی برای استفاده دقیق از این تجهیزات علیه مردم یمن را به خوبی مشاهده و رصد کرد. از سوی دیگر، دقت در اصابت بمب‌های متعدد به ساختمان محل تجمع مردم نشان می‌دهد علاوه بر آنکه شناسایی اطلاعاتی دقیق برای شهادت چند نفر از نیروهای برجسته حامی رزمندگان یمنی، از قبل صورت گرفته بوده، تجهیزات مورد نیاز برای انهدام کامل این مکان و اطمینان از اینکه هیچ کس زنده از این محل خارج نشود نیز تدارک دیده شده بود و به هیچ وجه گزینه‌هایی چون انجام یک عملیات کور و بدون برنامه یا اصابت اشتباهی ساختمان، در کار نیست.
 
البته رسوایی این قتل عام بزرگ باعث شده تا حتی آمریکا به عنوان بزرگترین تامین کننده تجهیزات این کشتار وحشیانه نیز مجبور شود اعلام کند چک سفید امضاء برای عملیات در یمن به سعودی ها و ائتلاف تحت فرماندهی آن نداده و در عین حال که مدتهاست برخی سیاست مداران اروپایی و آمریکایی در تلاش هستند صادرات سلاح به عربستان سعودی را متوقف کنند اما همین جنایت تکان دهنده نیز باعث انجام اقدامی فوری و اساسی برای توقف ماشین کشتار سعودی نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.