×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1831542 244 - درخواست وزارت دفاع ژاپن برای افزایش بودجه نظامی

به گزارش میلیتاری نیوز، این وزارتخانه به دولت اعلام کرده است که به بودجه ای معادل ۵۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار نیاز دارد که ۲٫۳ دهم درصد از بودجه اولیه بیشتر است.
این درخواست و اعلام چنین بودجه هنگفتی می تواند باعث نگرانی فزاینده چین شود که بر سر مالکیت بر جزایر دیائویو در دریای شرقی با ژاپن در منازعه است.
درخواست برای این بودجه در شرایطی اعلام می شود که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در روزهای آینده برای حضور در اجلاس سران گروه «جی ۲۰» وارد چین می شود.
از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که یکی از علت های این درخواست این است که وزارت دفاع در نظر دارد موشک های ضد کشتی در اطراف این جزایر مستقر کند.
ژاپن و چین در ماه های گذشته درگیر مساله ورود کشتی ها به آبهای این منطقه بوده اند و بخصوص توکیو می گوید کشتی های ماهیگیری و گشتی های چینی بدون در نظر داشتن مرز و محدودیت وارد آبهای متعلق به این کشور می شوند.
اما چین می گوید که کشتی های این کشور آزاداند در محدوده آبهای دریای شرقی و بین المللی تردد کنند و از اصول و مقررات تخطی نکرده اند.

اعتراضات در این باره ماه گذشته میلادی از سوی فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن به وانگ یی وزیر خارجه چین در جریان نشست سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی در توکیو اعلام شد.

جزایر دیائویو در زبان ژاپنی سنکاکو خوانده می شود و اصولا منطقه ای غیرمسکونی است اما دو کشور می گویند بر آن تملک دارند.
در سال ۲۰۱۲ میلادی زمانی که دولت ژاپن جزایر را ملی اعلام کرد در شهرها و استان های مختلف چین از جمله در مقابل سفارت ژاپن در پکن اعتراضات گسترده برپا شد.
اگر دولت بودجه مورد نظر وزارت دفاع را به تصویب برساند پنجمین سال متوالی است که این بودجه رکورد شکنی می کند.
سامانه موشکی که ژاپن قصد دارد مستقر کند نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و به آسانی می تواند آبهای اطراف این جزیره را زیر پوشش قرار دهد.
وزارت دفاع ژاپن افزایش بودجه را برای بیشتر شدن تحرک نظامی این کشور، رویارویی با تهدیدهای کره شمالی و ایجاد یک نیروی سیار با ۲ هزار نظامی در منطقه ناکازاگی لازم دانسته است.
آمارها حکایت از آن دارد که ژاپن در طول یک دهه یعنی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ میلادی با صرف ۱۷۰ میلیارد دلار، در میان ۱۷۰ کشور دنیا بزرگترین وارد کننده تسلیحات بوده است و به باور کارشناسان نظامی چین، کشوری که دم از صلح می زند چرا باید این میزان خرید تسلیحاتی انجام دهد و از بزرگترین خریداران سلاح در دنیا باشد.

چین معتقد است که روند در پیش گرفته شده توسط ژاپن، نیات صلح طلبانه مقام های این کشور را مورد تردید قرار داده است.

منبع

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.