×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1835410 987 - ناسا: در فضا به روسیه وابسته تر می شویم

به گزارش میلیتاری نیوز، اداره بازرسی ناسا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است: هر گونه تاخیر و تعلل در اجرای برنامه های مربوط به پرتاب های فضاپیماهای سرنشین دار آمریکا، موجب ادامه تکیه به خدمات فضاپیماهای روسی در سفرهای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی می شود.
 
در گزارش اداره بازرسی ناسا گفته شده است که اگر شرکت های اسپیس ایکس و بویینگ نتوانند تا سال ۲۰۱۸ موشک و فضاپیما برای سفر فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین المللی بسازند، باید همچنان از خدمات فضاپیماهای روسی برای اعزام فضانوردان آمریکا به این مرکز فضایی استفاده شود.
 
بنا به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، هزینه سفر هر فضانورد آمریکایی به ایستگاه فضایی با فضاپیماهای روسی ۵۱ میلیون دلار است که از سال ۲۰۱۰ و زمان توقف پرواز شاتل آمریکا دو برابر افزایش یافته است و تا کنون نیز ۳/۴ میلیارد دلار در این زمینه به روسیه پرداخته است.
 
در گزارش اداره بازرسی ناسا آمده است که اگر این سازمان برنامه پروازهای فضایی سرنشین دار را سال ۲۰۱۵ آغاز می کرد تاکنون بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی کرده بود.
 
به گزارش رسانه های روسی، آمریکا همچنین برای طرح های موشکی خود مجبور به خرید موتورهای موشکی آر-دی۱۸۰ ساخت کارخانه انر گوماش روسیه می باشد و پیشتر نیز قرارداد یک میلیارد دلاری در این زمینه امضا کرده است.
 
آمریکا که با استفاده از فرصت دوران نابسامانی اقتصادی و صنعتی روسیه به دلیل فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، توانست به پیشروترین کشور در عرصه فضایی تبدیل شود، بر اثر انفجار شاتل در سال ۲۰۰۳ مجبور شد، تقریبا بخش اصلی برنامه های خود را در این بخش تا جایگزینی سامانه ای مطمئن متوقف کند.
 
اول فوریه ۲۰۰۳ شاتل فضایی کلمبیا پس از انجام ماموریت خود هنگام ورود به جو زمین منفجر شد و هفت سرنشین آن کشته شدند که به فاجعه بزرگ علمی فضایی این کشور شهرت یافت.
 

رابرت اوروک معاون وزیر دفاع آمریکا به تازگی در باره نیازهای این کشور به سامانه موتورهای موشکی ساخت روسیه اعلام کرده است: پنتاگون در شش سال آینده تا زمان ساخت موتور فضایی در داخل نیاز به خرید ۱۸ موتور ار.دی-۱۸۰ برای پرتاب ماهواره های نظامی دارد و تا زمانی که نتوانیم موتور موشک فضایی بسازیم باید به خرید موتورهای روسی تکیه کنیم.

بیل نلسون سناتور از حزب دموکرات و عضو کمیته سنا در امور نیروهای مسلح نیز قید می کند که هنوز معلوم نیست، پنتاگون چه تعداد موتور موشکی روسی آر – دی، نیاز دارد، در حالیکه نظامیان آمریکایی هم اعتراف می کنند ساخت چنین موتوری برای آمریکا ممکن است بیش از پنج سال وقت بگیرد.
 
اما فرانک کندال معاون امور تدارکات و فناوری وزارت دفاع آمریکا هشدار داده که شرکت های این کشور بر خلاف پیش بینی زمانی قبل، موتور جایگزین را می توانند دو سال دیرتر یعنی پس از سال ۲۰۲۱ طراحی کنند.
 
قرارداد تحویل ۱۰۱ موتور آر – دی ۱۸۰ با ارزش تخمینی یک میلیارد دلار سال ۱۹۹۷ امضا شد ولی در میانه سال ۲۰۱۴ کنگره آمریکا به خاطر تیرگی روابط با روسیه، ممنوعیت استفاده از موتورها را برای بعد از سال ۲۰۱۹ اعلام کرد.
 
پس از گذشت مدتی آمریکا با درک اینکه در عرض سه سال توان طراحی و ساخت موتور ملی موشکی را ندارد، ممنوعیت بی اثر شد و بلافاصله شرکت UnitedLaunch Alliance برای تامین نیازهای خود ۲۰ موتور اضافی آر- دی ۱۸۰ روسی سفارش داد.
 
از سوی دیگر براساس برنامه های در دست اقدام، در زمان حاضر چند شرکت آمریکایی از جمله United Launch Alliance نوزاد دو شرکت عمده آمریکایی Boeing و Lockheed Martin مشغول کار روی طرح موتورهای جدید موشکی آمریکا هستند تا سبب خودکفایی این کشور شود.
 
روسیه تنها دارنده امکانات پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی ارائه دهنده این خدمات به کشورهای دیگر است که آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه ها روسی استفاده می کنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.
 

مسکو افزون بر درآمد پرتاب های فضایی، اعتبار ویژه ای در این حوزه برای خود قائل می باشد و در صدد حفظ آن و ایمنی کامل پرتاب های آینده است و با وجود برنامه های آمریکا برای بازگشت دوباره به این عرصه، در صدد حفظ جایگاه اول جهانی خود است.

منبع

برچسب ها : , , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.