×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، صبح امروز با حضور جمع کثیری از مقامات عالیرتبه لشکری و کشوری، مراسم معارفه و تکریم روسای جدید و قدیم ستاد کل نیروهای مسلح در محل این ستاد برگزار شد.

سردار سرلشکر سید حسن آقایی فیروزآبادی رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح که مدت ۲۷ سال ریاست این ستاد را برعهده داشت، در روز ۸ تیر ماه با حکم حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا جای خود را به سردار سرلشکر محمد باقری داده است.

1731531 866 - انتصاب اولین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)/ یک امیر ارتشی به جایگاه سپهبد صیاد شیرازی رفت +عکس

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا، سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین ستاد کل، سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی معاون هماهنگ کننده ستاد کل، امیر سرلشکر علی شهباری رئیس گروه مشاوران نظامی رهبر معظم انقلاب، سردار سرلشکر مصطفی ایزدی معاون اشراف ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر عطا الله صالحی فرمانده کل ارتش، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، امیر خلبان احمد میقانی جانشین معاونت اشراف ستاد کل، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه و امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در این مراسم حضور داشتند.

همچنین حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، سردار حسین دهقان وزیر دفاع، حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات، امیر دهقانی زنگنه فرمانده آشیانه جمهوری اسلامی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، براهیم حسن‌بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه از دیگر فرماندهان حاضر در این مراسم بودند.

علاوه بر قرائت احکام انتصاب سرلشکر باقری و سرلشکر فیروزآبادی در مسئولیت های جدید، تعداد دیگری از مسئولان جدید ستادکل نیروهای مسلح نیز معرفی شدند.

یک امیر ارتشی جانشین رییس ستادکل نیروهای مسلح شد

امیر سید عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش در حالی با حکم فرمانده معظم کل قوا، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شد که پیش از این، سرلشکر غلامعلی رشید جانشین ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت.

سرلشکر رشید پس از شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی در سال ۱۳۷۸ به این سمت منصوب شده بود و شهید صیاد شیرازی نیز در سال ۱۳۷۲ به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای‌مسلح منصوب شده بود و ۶ سال این مسئولیت مهم را بر عهده داشت.

1731532 573 - انتصاب اولین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)/ یک امیر ارتشی به جایگاه سپهبد صیاد شیرازی رفت +عکس

امیر موسوی سابقه ۹۶ ماه حضور مستمر در مناطق جنگی غرب و جنوب غرب در دوران دفاع مقدس را داشته و از همرزمان سپهبد شهید صیاد شیرازی است. وی هم‌اکنون دانشیار در دانشگاه دفاع ملی است. و در دوره عالی دافوس نیز، نفر برتر شده است.  در سوابق امیر موسوی، تصدی معاونت طرح و برنامه نزاجا نیز به چشم می‌خورد. ریاست اداره عملیات ارتش و موسس و رئیس مرکز مطالعات  راهبردی ارتش نیز جزو سمت‌هایی است که امیر موسوی پیش از این تصدی آنها را برعهده داشته است.

سرلشکر رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)

همچنین در این مراسم اعلام شد که با حکم فرمانده کل قوا، سرلشکر غلامعلی رشید به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیای ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شده است. سرلشکر رشید پیش از این، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود و به مدت ۱۷ سال، این مسئولیت خطیر را بر عهده داشت.

قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) از جمله مراکز حساس و موثر در نیروهای مسلح است که حضور تمام وقت سرلشکر رشید در این قرارگاه، به افزایش توان دفاعی کشورمان کمک موثری خواهد کرد. در سالهای گذشته، خبری از انتصاب فردی به عنوان فرمانده این قرارگاه، در رسانه ها منتشر نشده بود و به نظر می رسد انتصاب سردار رشید، تحولی مهم در این قرارگاه باشد.

1731539 496 - انتصاب اولین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)/ یک امیر ارتشی به جایگاه سپهبد صیاد شیرازی رفت +عکس

البته ۲ قرارگاه همنام با قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) نیز در نیروهای مسلح وجود دارند که یکی در سپاه مسئولیت سازندگی را بر عهده داشته و دیگری مسئولیت امور پدافندی نیروهای مسلح را بر عهده دارد.

سردار رشید، مسئولیتهایی چون فرماندهی قرارگاه فتح در عملیات بیت المقدس و مسئول عملیات قرارگاه مرکزی سپاه را پیش از حضور در ستادکل نیروهای مسلح تجربه کرده است و پیش از انتصاب به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح بود.

سردار عبداللهی جانشین سرلشکر حسنی سعدی در معاونت هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح

از جمله دیگر احکامی که در این مراسم قرائت شد، حکم فرمانده کل قوا برای سردار علی عبداللهی بود که بر این اساس، وی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح شد.

سردار علی عبدالهی پیش‌ از این، معاون امنیتی وزیر کشور و سرپرست و جانشین نیروی انتظامی، استاندار استان‌های سمنان و گیلان و همچنین فرماندهی لشکر قدس سپاه پاسداران استان گیلان را به عهده داشته است. وی همچنین، معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح نیز بوده است.

1731537 662 - انتصاب اولین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)/ یک امیر ارتشی به جایگاه سپهبد صیاد شیرازی رفت +عکس

پیش از این، امیر سرلشکر حسنی سعدی این مسئولیت مهم را بر عهده داشت و وی نیز از سال ۱۳۷۸ و همزمان با انتصاب سرلشکر رشید، به این مسئولیت منصوب شده بود. سرلشکر حسین حسنی سعدی در کارنامه خدمات خود، فرماندهی نیروی زمینی ارتش را هم ثبت کرده است.

اعلام مهمترین برنامه های سرلشکر باقری

سرلشکر محمد باقری رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری مراسم تودیع و معارفه رؤسای جدید و قدیم ستاد کل نیروهای مسلح، طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین برنامه اینجانب (در ریاست ستاد کل) اجرای دستوراتی است که در حکم رهبر انقلاب ابلاغ شده است.

وی افزود: ارتقای آمادگی‌های دفاعی و امنیتی و بالابردن توانمندی نیروهای مسلح در برایر تهدیدات و ارتقای بسیج مردمی از مهمترین برنامه‌های من خواهد بود.

سردار باقری در ادامه در پاسخ به این سئوال که با توجه به شرایط منطقه اولویت کاری شما برای بدنه نیروهای مسلح چه خواهد بود، گفت:‌ ما امروز در شرایط خاصی در منطقه قرار گرفتیم و با وجود اقتدار بی مثالی که در طی این ۳۷ سال برای جمهوری اسلامی پیدا شده است که به هیچ وجه قابل قیاس با سالهای ابتدایی انقلاب و یا آغاز دوران دفاع مقدس نیست که در داخل کشورمان و در نزدیکی مراکز استانهایمان باید با دشمنان متجاوز می جنگیدیم.

1731543 838 - انتصاب اولین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)/ یک امیر ارتشی به جایگاه سپهبد صیاد شیرازی رفت +عکس

وی ادامه داد: امروز الحمدالله اقتدار مثال زدنی برای ملت ایران فراهم شده است اما دشمنان ما نیز بیکار ننشسته اند و توطئه های بیشمار، متنوع و تهدیدات گوناگونی برای امنیت کشورمان ایجاد کرده اند و می کنند که پاسخگویی و آمادگی در برابر آن ها از اولویت های نیروهای مسلح است.

سردار باقری گفت: امنیت در مناطق مرزی و استانهای مرزی،‌ شمال غرب و جنوب شرق کشور ارتقاء یافته و الحمدالله امروز امنیت کاملی مانند مناطق داخل کشور دارند و اقدامات دولتی و بخش خصوصی به راحتی در آنجا قابل انجام است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد:‌ ارتقای آمادگی و دفاع از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در فراتر از مرزهای کشور مانند خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران بحمدالله دنبال شده و بیشتر از گذشته نیز دنبال خواهد شد.

سردار باقری گفت: کمک به مستضعفین منطقه در برابر ظلم و ستم، تجاوزها و تهاجمات تروریستی از اولویت های اول نیروهای مسلح خواهد بود.

منبع

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.