×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1821175 488 - گم شدن سلاح های آمریکایی در افغانستانبه گزارش میلیتاری نیوز، نتایج یک گزارش جدید نشان می‌دهد که سرنوشت صدها هزار سلاح از میان ۱٫۴۵ میلیون سلاحی که وزارت دفاع آمریکا به کشورهای عراق و افغانستان انتقال داده مشخص نیست.

گروه «اقدام در زمینه خشونت مسلحانه»، یک سازمان مردم‌نهاد مستقر در لندن در گزارشی که چهارشنبه هفته گذشته منتشر کرده، موضوع فوق را آشکار کرده است.

به گزارش پایگاه «تله‌سور»، این نهاد بعد از انجام پژوهش‌هایی بر روی آمارهای منتشر شده وزارت دفاع آمریکا و مقایسه آنها با آمارهایی که از منابع مختلف به دست آورده، متوجه ناهمخوانی‌هایی در شمار سلاح‌های گزارش‌شده در اسناد پنتاگون شد.

«اقدام در زمینه خشونت مسلحانه» بر اساس آمارهایی که به آن دست یافته می‌گوید ۱٫۴ میلیون فقره سلاح‌های سبک شامل سلاح‌های دستی، تفنگ و مسلسل به عراق و افغانستان ارسال شده؛ این در حالی است که در  اسناد دولتی، تنها ۷۰۰ هزار فقره از این سلاح‌ها، یعنی ۴۸ در صد از رقم کل گزارش شده‌اند.

آمارهای پنتاگون، شمار سلاح‌های ارسال شده به افغانستان را ۴۸۴۶۸۰ فقره اعلام می‌کند، اما نهاد مستقر در لندن رقم صحیح را ۵۰۳۳۲۸ فقره می‌داند. همچنین در حالی که پنتاگون تعداد سلاح‌های ارسال‌شده به عراق را ۲۰۶۴۴۶ فقره اعلام می‌کند رقم واقعی ۷۴۰۰۰۰ فقره است.

سایت رسمی «اقدام در زمینه خشونت مسلحانه» در وب‌سایتش در این باره نوشته است: «این نقائص، عدم پاسخگویی، شفافیت و داده‌های ناموزون موجود در درون دولت آمریکا در زمینه سیستم تهیه و توزیع سلاح را نشان می‌دهند.»

پیش از این دیوان محاسبات دولت آمریکا در سال ۲۰۰۷ اعلام کرده بود که وزارت دفاع این کشور نمی‌تواند ضمانت کند که سلاح‌های ارسال شده به عراق به دست نیروهای امنیتی این کشور رسیده باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.