×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1790593 545 - گزارش سالانه پنتاگون در مورد توان نظامی ایران

به گزارش میلیتاری نیوز، نسخه خلاصه و غیرطبقه‌بندی شده گزارش وزارت دفاع آمریکا با موضوع توان نظامی ایران روز سه‌شنبه منتشر شد.

در این گزارش که به سفارش کنگره تهیه شده، پنتاگون عنوان کرده است که از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، توان تهاجمی ایران در فضای سایبری به تدریج تقویت شده و همزمان دقت موشک‌های بالستیک ایران افزایش یافته است.

بخشی از این گزارش که به برنامه موشکی ایران مربوط می‌شود، شباهت زیادی به گزارش دو سال اخیر دارد. در این بخش بار دیگر عنوان شده است که ایران در حال حاضر «ذخیره قابل توجهی از موشک‌هایی دارد که قادرند سرتاسر منطقه از جمله پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و اسرائیل را هدف قرار دهند.»

این اولین گزارش سالانه پنتاگون در مورد ایران از زمان حصول برنامه جامع اقدام مشترک است. متن کامل گزارش که شامل جزئیات طبقه‌بندی شده است، روز ۳۱ می (دو ماه پیش) به کمیته دفاعی کنگره تحویل داده شده است.

هرچند در نسخه خلاصه گزارش تنها یک خط به توان سایبری ایران اختصاص یافته، اما به نوشته پایگاه بلومبرگ همین بخش جزئی انعکاس‌دهنده مطلبی است که اخیرا در گزارش موسسه واشنگتن عنوان شده است. در گزارش این موسسه آمده بود که عملیات‌های سایبری ایران «از ابزاری با فناری پائین برای ضربه زدن به دشمنان، به ستونی از مفهوم امنیت ملی تبدیل شده است.»

در گزارش وزارت دفاع آمریکا هرچند به توافق هسته‌ای اشاره شده، اما ارزیابی‌ای در مورد میزان پایبندی طرفین به آن ارائه نشده است. با این حال در این گزارش گفته شده است که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران از خصومت‌ورزی با ایالات متحده خودداری می‌کند، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران همچنان «بدبینی دیرینه و عمیق خود به نیات ایالات متحده را حفظ کرده‌ است.»

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است که ایران ضمن تلاش برای حفظ کنترل بر مناطق راهبردی از جمله تنگه هرمز، به «فعالیت‌های مخفیانه» ادامه می‌دهد. وزارت دفاع آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.