×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، خرید سلاح هجومی AK-103 از کشور روسیه یکی از مهمترین اخباری بود که طی ماه‌های اخیر و پس از فراز و نشیب های پیش آمده در خصوص تجهیز نیروهای مسلح کشورمان با سلاح های مدرن روسی، منتشر شد.
 
این سلاح هجومی روسی از جمله اعضای خانواده سلا‌ح‌های سری AK-100 به شمار می آید. این سری از سلاح‌ها در سال‌های پس از فروپاشی شوروی در حجم زیاد و مدل‌های گوناگون برای نیروهای مسلح روسیه و بازار صادراتی توسعه یافته است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. AK-103 تا به اینجا یکی از مدل های موفق این خانواده محسوب می شود که در بازار صادراتی نیز موفق بوده است.
 
در این گزارش نگاهی داریم به این عضو جدید خانواده کلاشینکف که به کشور وارد شده است.

AK-103؛ جانشین شایسته کلاش‌های قدیمی

سلاح های سری AK-47 با شروع ۸ سال جنگ تحمیلی تبدیل به سلاح و واژه ای آشنا برای مردم ایران شد. حجم زیادی از مدل های مختلف AK-47 و AKM ساخت شوروی سابق، چین و اقمار آنها در سالهای جنگ از متجاوزین عراقی به غنیمت گرفته شده یا از بازار سیاه خریداری شد. اطمینان پذیری بالا و قدرت بازدارندگی مناسب، به سرعت کلاشینکف را به سلاحی محبوب و قابل اطمینان برای نیروهای ایرانی بدل کرد.
 
از سرزمین های گرم و رملی جنوب تا قله های رفیع و سردسیر کردستان، این اسلحه به خوبی کار کرده و با نمره مناسبی از آزمون جنگ تحمیلی خارج شد.
اما در خود شوروی سابق و همزمان با اوج گیری جنگ ویتنام، مطالعات بر روی نسل جدید سلاح ها آغاز شد. روسها با مطالعه بر روی اسلحه M-16 آمریکایی و مهمات جدید ۴۵*۵٫۵۶ میلی متری آن اسلحه AK-74 و مهمات ۳۹*۵٫۴۵ میلی متری را توسعه دادند. این مهمات به نسبت مدل قبلی روسی یعنی ۳۹*۷٫۶۲ میلی متری سبک تر بوده و از کشندگی بیشتری در برابر انسان برخوردار بود. اما در هنگام برخورد با هر جسم سختی مثل بدنه یک اتومبیل یا بلوک های سیمانی یا هر جسم سخت دیگری بسیار ضعیف تر نسبت به مدل قبلی عمل می کرد.

روسها در ابتدا گونه AK-74M را توسعه دادند. در این سلاح در حجم زیادی از مواد پلیمری استفاده شده و امکان نصب بهتر و راحت تر انواع سامانه های اپتیکی و نارنجک انداز نیز بر روی آن وجود دارد. خانواده AK-100 بر راساس همین مدل توسعه یافته است. اما AK-103 برای پاسخ به نیاز آن کاربرانی است که یک پلتفورم مدرن و به روزرسانی شده به همران فشنگ های قدرتمند ۳۹*۷٫۶۲ میلی متری را نیاز دارند.

1784032 831 - بازنشستگی کلاشینکف‌های محبوب ایران پس از ۳۰ سال/ AK-103؛ اسلحه‌ای سبک‌ با کارنامه‌ای سنگین +عکس
AK-74M

یک نکته مهم دیگر در سفارش این اسلحه برای جمهوری اسلامی ایران، بحث کاهش هزینه ها و زمان آموزش و نگهداری این سلاح است. اسلحه AK-103 از لحاظ مکانیزم، شکل ظاهری، اندازه تقریبی و کالیبر مورد استفاده کاملا شبیه کلاشینکف های مورد استفاده در داخل کشور است. در صورت استفاده از مدل هایی با کالیبرهای دیگر، باید یا مهمات در حجم بالایی به کشور وارد یا خط تولید جدیدی برای آن راه اندازی می شد که امری زمانبر و هزینه بر به حساب می آید.

AK-103 در حقیقت یک مدل سبک تر و کنترل پذیرتر از خانواده کلاشینکف های سری AK-47 و AKM محسوب می شود.

نگاهی به مشخصات AK-103

AK-103 وزنی در حدود ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم داشته و طول آن ۹۴۳ میلی متر است. نواخت تیر آن ۶۰۰ گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن ۷۱۵ متر بر ثانیه است. وزن این سلاح به نسبت کلاش های موجود در کشور بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم سبک تر است. برد موثر آن در حدود ۵۰۰ متر است.

1784025 641 - بازنشستگی کلاشینکف‌های محبوب ایران پس از ۳۰ سال/ AK-103؛ اسلحه‌ای سبک‌ با کارنامه‌ای سنگین +عکس
AK-103

بدنه این سلاح با مواد ضد زنگ زدگی پوشانده شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط بد جوی و رطوبت دارد. مکانیزم عملکرد AK-103 مثل اکثر مدل های این سری گلنگدن چرخشی و استفاده از نیروی حاصل از احتراق گاز باروت است. برگه ناظم آتش این سلاح به مانند مدلهای قبلی خانواده AK در کنار بدنه قرار گرفته و در سه حالت ضامن، تک تیر و رگبار فعالیت می کند. یک مدل از این سلاح به نام AK-103-2 توان شلیک سه تیر را نیز دارد.

1784026 125 - بازنشستگی کلاشینکف‌های محبوب ایران پس از ۳۰ سال/ AK-103؛ اسلحه‌ای سبک‌ با کارنامه‌ای سنگین +عکس
سربازان ونزوئلایی مجهز به AK-103

خشاب این سلاح نیز از جنس پلیمر ساخته شده است و یک ارتقاء مهم به نسبت خشاب های فلزی این سلاح ها محسوب می شود. خشاب های فلزی خانواده کلاش که در کشور ما نیز وجود دارد معمولا ۴۳۰ یا ۳۳۰ گرم وزن دارند و با استفاده از مهمات استاندارد ۳۹*۷٫۶۲ میلی متری یک سرباز می تواند در شرایط عادی ۱۱ یا ۱۲ عدد از این خشاب ها را که هر کدام حاوی ۳۰ گلوله است را حمل کند اما خشاب پلیمری AK-103 تنها ۲۵۰ گرم وزن داشته و بار همراه استاندارد سرباز را به حدود ۱۳ خشاب می رساند.

1784024 998 - بازنشستگی کلاشینکف‌های محبوب ایران پس از ۳۰ سال/ AK-103؛ اسلحه‌ای سبک‌ با کارنامه‌ای سنگین +عکس
سرباز سعودی مجهز به AK-103

در دو مدل خشاب قبل وزن کل خشاب ها به همراه مهمات به ترتیب ۱۰٫۱۲ کیلوگرم و ۹٫۸۴ کیلوگرم است. اما در آکا ۱۰۳ با وجود اضافه شدن یک خشاب وزن کل به همراه آنها به همراه ۳۹۰ گلوله ۹٫۶۲ کیلوگرم است. با استفاده از این سلاح و خشاب های پلیمری نه فقط وزن سلاح و مهمات همراه کاهش پیدا کرده و بلکه حجم مهمات همراه نیز افزایش یافته است.

در بازار صادرات نیز AK-103 تا به اینجا موفق ظاهر شده است. کشور ونزوئلا خط تولید این سلاح هجومی را خریداری کرده و آن را به اسلحه سازمانی نیروهای مسلح خود بدل کرده است. یگان عملیات ویژه نیروی دریایی هند موسوم به MARCOS از جمله دیگر کاربران این سلاح به شمار می آید.

 ارتش سعودی، لیبی و نامیبیا نیز از جمله دیگر کاربران این سلاح به حساب می آیند. تعدادی از این سلاح نیز در دست مبارزان گروه حماس در فلسطین اشغالی دیده شده است. بخشی از یگان های ارتش و نیروهای امنیتی و پلیسی روسیه نیز از جمله کاربران این سلاح هستند.

با توجه به ویژگی های مهم و مناسب AK-103 ، می توان این سلاح را یک جایگزین مناسب و اطمینان پذیر برای جانشینی با AK-47 های موجود در خدمت نیروهای مسلح ایران دانست که در وهله اول با تجهیز برخی یگانهای خاص و منتخب در کشورمان آغاز شده است. هرچند به نظر می رسد می توان با استفاده از تجارب ارتش هایی مثل ونزوئلا و خرید خط تولید آن، ضمن استفاده از منابع و نیروی انسانی داخلی، نسبت به ارتقاء توان فنی صنایع دفاعی کشورمان نیز اقدام کرد.
 
در عین حال، همچنان به نظر می رسد با توجه به گستردگی نیروهای مسلح کشورمان و لزوم استفاده بهینه تر از منابع مالی و اعتباری، گزینه‌هایی چون همکاری با صنایع نظامی کشورهایی چون روسیه و چین برای طراحی و تولید یک سلاح سازمانی مختص کشورمان نیز می‌تواند مورد توجه و حمایت قرار بگیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.