×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1772603 129 - کمبود خلبان در ارتش ترکیه به دنبال کودتای نافرجام

به گزارش میلیتاری نیوز، ۲۴۱ خلبان رزمی نیروهای مسلح ترکیه در پی کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه گذشته از نیروی هوایی ترکیه اخراج شده اند که تعداد قابل توجهی از این افراد را خلبانان اف ۱۶ ها تشکیل می دهند.
گرچه ستاد فرماندهی ارتش ترکیه به دنبال کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه گذشته و اخراج نزدیک به ۹ هزار تن از پرسنل نظامی، اعلام کرده است فقط حدود ۱٫۵ درصد از نیروهای مسلح پاکسازی شده، ولی این پاکسازی در رده های بالا و حساس رقم های قابل توجهی را تشکیل می دهد.
برپایه داده های ستاد فرماندهی ارتش ترکیه ۱۴۹ تن از مجموع ۳۵۸ ژنرال و دریاسالار ارتش این کشور بعد از کودتای نافرجام پاکسازی شدند.
نشریه ی ینی شفق نزدیک به دولت آنکارا روز جمعه گزارش داده است که دولت برای جبران کسری قاطع خلبان، در نظر دارد آن دسته از خلبانان متعهدی که در گذشته با اتهولیت گوناگون عوامل گولن در درون ارتش، به نوعی از نیروهای مسلح اخراج شده اند، با اعاده اعتبار، آنها را به خدمت فراخواند.
به نوشته این نشریه در طول پنج و شش سال اخیر بیش از ۵۰۰ تن از خلبانان نیراو هوایی ترکیه به نوعی یا اخراج شده و یا با تنگ شدن عرصه خدمت برای آنها در نیرو هوایی با سیاست های موذیانه عوامل گولن، راه استعفا را پیش گرفته و در بخش خصوصی و به شرکت های هواپیمایی جذب شده اند.
گفته می شود تعدادی از این خلبانان نیز با گزارش های جعلی پزشکی که در حق آنها آماده شده وادعا شده بود که ازنظر پزشکی قابلیت پرواز با جنگنده های پیشرفته را ندارند، زمینه دور سازی خلبانان رزمی از نیرو هوایی ترکیه فراهم آمده بود.
بعد ازکودتای نافرجام ۱۴۹ ژنرال و دریاسالار ارتش ترکیه اخراج شدند که بیش از ۴۱ درصد کل ژنرالها و دریاسالارهای ارتش ترکیه(۳۵۸ نفر ) را تشکیل می دهند.
گفته می شود اکثر ژنرال های شرکت کننده در کودتای ۲۵ تیرماه افرادی بودند که در سه سال اخیر رده گرفته اند و ۱۸ تن از ۲۶ ژنرالی که در نشست شورای عالی نظامی در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) به این مقام رسیده اند در کودتای اخیر دست داشتند که زندانی شده اند.
«احمد زکایی اوچ اوک» دادستان بازنشسته ارتش ترکیه در یک برنامه زنده تلاوزینی گفته است: ۵۰ درصد کادر فعلی ارتش ترکیه و فرماندهان عالیرده ارتش از نیروهای جماعت نور هستند و در ۳۰ سال گذشته وارد دانشگاه های جنگ و مدارس گروهبانی شده اند و اکنون به طوری که درجریان کودتا شاهد آن بودیم اکثر آنان در مقام های ژنرالی و یا به عنوان سرآجودان رئیس جمهوری و فرماندهان مراکز نظامی مشغول وظیفه بودند.

او می گوید: در دوران خدمت خود بارها با اعلام اسم و شهرت افراد یاد شده این موضوع را به اطلاع فرماندهان ارتش و نمایندگان حزب حاکم رسانده ولی ترتیب اثری داده نشده بود.

اوچ اوک معتقد است که جماعت نور سال ها و در دوران اقتدار حزب حاکم بارها سئوالات ورودی دانشگاه ها و استخدام دولتی و نظامی را از طریق نفوذی های خود سرقت کرده و در اختیار طرفداران خود قرار داده و به این شکل اکثر قبول شدگان در این امتحانات را هواداران جماعت نور تشکیل می دادند.
به گفته اوک، در هشت سال اول دولت های حزب حاکم عدالت و توسعه، همکاری نزدیک میان فتح الله گولن و دولت رجب درب اردوغان زمینه های قدرت گرفتن این جماعت در نهادهای حکومتی و پاکسازی نظامیان مخالف جماعت نور و تضعیف نظامیان لائیک را فراهم آورد و اکنون با بروز اختلاف بین اردوغان و گولن، نوک حمله متوجه حزب حاکم و شخص اردوغان شده است.

  1. علی

    ببخشید ولی فکر کنم یه ده جایی مشکل املایی داشت این نوشته.ممکنه حداقل بدین یه دیپلمه نگاهی به نوشته هاتون داشته باشه بعد انتشار بدین.ممنون

    • M.L

      خوب شد که گفتین
      ۱۰ تا که نبود ولی هشت تا بود اصلاح شد
      ممنون

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.