×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1743122 372 - چین چهارمین فانوس دریایی را در دریای جنوبی ساختبه گزارش میلیتاری نیوز، کار ساخت این فانوس های دریایی براساس گزارش های منتشر شده در جزایر «اسپراتلی» به پایان رسیده که در چین این جزایر با نام «نانشا» شناخته می شود.
مالکیت بر جزایر این منطقه از موارد اختلافی چین و فیلیپین محسوب می شود که طی ماههای گذشته شدت این اختلافات به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

جزایر «نانشا» در جنوب دریای جنوبی چین قرار گرفته و از نظر مسیر کشتیرانی و بهره مندی از ظرفیت های ماهیگیری حائز اهمیت است.

چین معتقد است که این فانوس های دریایی علاوه بر ایجاد کشتیرانی مطمئن تر، برای کشتی های این منطقه خدمات امدادی فراهم می سازد و سبب بهبودی امنیت کشتیرانی در دریای جنوبی چین می شود.

«شو رو چینگ» رییس اداره امور دریایی وزارت راه و ترابری چین نیز که خبر شروع ساخت پنجمین فانوس دریایی را در دریای جنوبی در اختیار رسانه ها قرار داده است می گوید، این تاسیسات نه تنها امنیت کشتیرانی بین المللی در آب های دریای جنوب را تضمین می کند بلکه به جستجو و امدادرسانی در آبهای این دریا نیز کمک خواهد کرد.

انتشار خبر شروع ساخت پنجمین فانوس دریایی در این منطقه پرمناقشه توسط این مقام چینی در حالی صورت می گیرد که پکن منتظر صدور رای دادگاه بین المللی لاهه در پی شکایت فیلیپین از این کشور است که به احتمال زیاد امروز اعلام می شود.

مانیل در سال ۲۰۱۳ میلادی شکایتی تسلیم دادگاه بین المللی لاهه کرد که بر اساس آن چین می خواهد مالک بلامنازع این پهنه آبی باشد در صورتی که این با معاهده حقوق دریاهای سازمان ملل که هر دو کشور آن را امضا کرده اند، در تضاد است.

«شو رو چینگ» همچنین اعلام کرد که ساخت این پنج فانوس دریایی در راستای انجام وظایف و مسئولیت بین المللی چین است و این تاسیسات علاوه بر تضمین امنیت کشتیرانی در کاهش بلایای دریایی و حفاظت از محیط زیست مفید است.

چین از سال ۲۰۱۴ میلادی ساخت و ساز تاسیسات زیربنایی غیر نظامی در آب‏ های دریای جنوب را آغاز کرد و به غیر از این، در برخی جزایر و صخره های دریایی نیز پایگاه سیستم تشخیص خودکار کشتی (AIS) را ایجاد کرده است.

معاون اداره امور دریایی وزارت راه و ترابری چین در این باره گفت که تاکنون چین در آب های یاد شده ۳۱ مرکز و تاسیسات راهنمایی از جمله فانوس ها و سیستم های تشخیص کشتی ها (AID) را ساخته است.

وی یادآور شد که کشورش بر اساس پیمان بین المللی، در زمینه حفظ امنیت و پشتیبانی دریایی به همکاری بین المللی پرداخته و با بسیاری از کشورهای دریای جنوبی سازوکار هشدار دهنده و مقابله با وضعیت اضطراری را ایجاد کرده است.

ساخت و ساز چین در برخی جزایر موجود در دریای جنوبی همواره مورد اعتراض فیلیپین بوده و این کشور معتقد است این فعالیت ها برای تثبیت کردن ادعای چین درباره مالکیت بخش اعظم این دریا است و نگران آن است که چین ناحیه ای را در این دریا به انحصار خود در آورد که سبب محدودیت حرکت کشتی ها و هواپیماها در این منطقه شود.

این در حالیست که آمریکا هم با حمایت از فیلیپین در این ماجرا، این دریا را از آبهای بین المللی می داند و بر حق قانونی کشتی ها و زیردریایی هایش در رفت وآمد در این دریا تاکید می ورزد.

دریای جنوبی چین حدود ۲۵۰ جزیره دارد که مساحتشان مجموعا به ۱۵ کیلومتر مربع می رسد. این جزایر عموما خالی از سکنه هستند و گاه بیشترشان زیر آب است.
به جز چین و دیگر مدعی اصلی یعنی فیلیپین؛ ویتنام، مالزی و برونئی نیز بر کل و یا بخش هایی از این جزایر ادعای مالکیت دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.