×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

35676544 - احتمالا روسیه سامانه اس ۴۰۰ را در پوشش و نام اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده است!

احتمالا روسیه سامانه اس ۴۰۰ را در پوشش و نام اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده است!

با نگاهی دقیق به سامانه‌های به نمایش درآمده در جریان رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که مجموعه پدافندی که به ایران تحویل داده شده ، سامانه ای است که به راحتی نمی توان آنرا معرفی و تفسیر کرد؛ به ویژه آنکه تصاویر منتشره از رژه نیز نمی تواند مبنای دقیقی برای تحلیل فنی و کامل یک سامانه مدرن و مهم باشد.

 اما با توجه به اطلاعات موجود و همچنین تصاویر منتشر شده از سامانه دریافتی ایران , احتمال بالایی وجود دارد که سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ به جای اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده شده است و دلیل رسانه ای نشدن این موضوع بحث فشار کشورهای غربی به روسیه و همچنین محرمانه بودن نوع و مدل سامانه است.

قبلا هم سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی که طی آن به بررسی نتایج سال ۲۰۱۴ میلادی، برای دستگاه دیپلماسی خارجی این کشور پرداخت، یادآور شد که موضوع سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» و «اس-۴۰۰» همواره در سطح روابط دوجانبه با ایران مطرح بوده و خواهد بود.

همچنین با استناد به یک منبع در وزارت خارجه ایران، تحویل “اس ـ ۴۰۰” به جای اس ـ ۳۰۰ روز ۲۰ ژانویه در مذاکرات سرگی شویگو و حسین دهقان وزیران دفاع روسیه و ایران در تهران مورد بحث قرار گرفته و طرف روسی اعلام کرد آماده بررسی این مساله به شرط پس گرفته شدن دادخواست ایران علیه شرکت روسی”روس آبارون اکسپروت” است.


خواندن کامل متن: http://ir.sputniknews.com/persian.ruvr.ru/news/2015_02_24/283048200/

در ادامه دلایل و شواهد ادعای ما را مطالعه فرمایید.

یکی از سامانه های به نمایش درآمده در جریان این رژه که به شکل یک کانتیر بزرگ سبز رنگ بود، به نظر سامانه کنترل و فرماندهی دفاع هوایی UNIVERSAL است. دو نکته جالب درباره این سامانه وجود دارد؛ اول اینکه مدل صادراتی این سامانه که UNIVERSAL-1E نام داشته و در برخی از نمایشگاه‌های دفاعی روسیه نیز به نمایش درآمده است، مدلی بسیار کوچکتر از گونه به نمایش درآمده در ایران است. 

s400 iran - احتمالا روسیه سامانه اس ۴۰۰ را در پوشش و نام اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده است!

سامانه UNIVERSAL در ایرانs400 iran1 - احتمالا روسیه سامانه اس ۴۰۰ را در پوشش و نام اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده است!
سامانه UNIVERSAL در کنار پدافند S-400. به تعداد برجستگی ها و تفاوت در دو عکس اول و دوم دقت کنید!

یک مسئله مهم درباره تحلیل این سامانه این نکته است که با دقت روی سقف این سامانه، با ۶ برجستگی به نظر هواکش هستند رو به رو می شویم. در سامانه های UNIVERSAL ارتش روسیه که به همراه سامانه اس ۳۰۰ عمل می‌کنند ۴ هواکش دیده شده و ۶ هواکش مربوط به گونه ای است که در کنار سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ دیده شده است.

یکی دیگر از موارد مهم رویت شده در رژه، سامانه رله ارتباطی مربوط به پدافند موشکی S-350E Vityaz است. این سامانه پدافندی یک سیستم دفاع هوایی میان برد متوسط بوده که بیشتر برای پوشش دادن سامانه های برد بلندی مثل اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ طراحی شده است.

s400 iran2 - احتمالا روسیه سامانه اس ۴۰۰ را در پوشش و نام اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده است!
پست فرماندهی سامانه اس ۴۰۰ در ایران؟!اما نکات مهم دیگر درباره سامانه مدرن پدافندی تحویل شده به ایران، یکی مسئله کشنده‌های تحویل‌شده به ایران است چراکه کشنده BAZ-64022 در آخرین نمونه‌های سامانه دفاع هوایی S-300 PMU2 و همچنین S-400 برای حمل موشک ها به کار می‌رود. 

نکته دیگر نیز مشاهده اتاقکی در جریان رژه بود که شباهت بسیار زیادی با اتاقک فرماندهی و کنترل سامانه S-400 دارد. البته این سامانه فرماندهی توان شبکه شدن و کنترل دیگر سامانه‌های پدافندی مثل اس ۳۰۰ را نیز دارد اما به طور استاندارد و در تصاویر منتشره از سامانه اس ۴۰۰، جزء اجزای رسمی آن محسوب می شود.

s400 iran3 - احتمالا روسیه سامانه اس ۴۰۰ را در پوشش و نام اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده است!
آنچه که در بالا به آن اشاره شد بخشی از سامانه های به نمایش درآمده در رژه است که به نظر نشان می دهد سامانه منتقل شده به ایران شباهت‌هایی با انواع اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ های تولید و صادر شده توسط روسیه دارد اما اینکه دقیقا چه نوع سامانه هایی تحویل کشورمان شده، بر اساس تصاویر منتشره ممکن نبوده، بخصوص آنکه موشک های مورد استفاده در این سامانه نیز هنوز نمایش داده نشده است. اما در تحلیلی کوتاه می‌توان گفت که یک سامانه پدافندی مدرن و به‌روز از سوی روسیه تحویل نیروهای مسلح کشورمان شده است که جدا از اینکه نامش اس ۳۰۰، اس ۴۰۰ یا همانند آن باشد، قادر خواهد بود نقش مهم خود را برای تداوم امنیت پایدار مرزهای هوایی کشورمان ایفا کند.
 پیشتر سردار سرلشکر رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح، گفته بود: «روسیه سامانه موشکی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ را به ایران تحویل می‌دهد.»

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.