×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

Avtobaza M1 - سامانه پیشرفته Avtobaza-M در اختیار ایران قرار گرفت!

سامانه پیشرفته Avtobaza-M در اختیار ایران قرار گرفت!

در جریان رژه روز ارتش از یک سامانه جدید که تا به امروز خبری از حضور آن در ایران منتشر نشده بود رونمایی شد. سامانه Avtobaza-M ساخت روسیه یکی از جدیدترین سامانه های کشف اهداف هوایی و دریایی در جهان محسوب می شود که وارد خدمت پدافند هوایی کشور شده است.

Avtobaza M در فرکانس های ۰٫۲ تا ۱۸ گیگاهرتز فعالیت کرده و می تواند به صورت همزمان تا ۱۵۰ هدف را در فاصله تا ۴۰۰ کیلومتری کشف و رهگیری کند. در این فرکانس ها، سامانه Avtobaza M تقریبا قادر است تمام فرکانس های راداری مورد نظر را کشف کند. این سامانه ظرف ۴۵ دقیقه برپا شده و می تواند اطلاعات تا حدود ۲۰۰۰ هدف مختلف را در حافظه خود ذخیره کند.

این سامانه به صورت معمول شامل ۵ خودرو مختلف است که در فاصله ۲۰ الی ۳۰ کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته و به عملیات می پردازند و با توجه به اینکه اطلاعات اندک و معدودی درباره شیوه کار و اجزا این سامانه تاکنون منتشر شده، از جمله سامانه های مرموز و خاص برای شناسایی جنگنده های آمریکایی محسوب می شود.

یکی از نکاتی که سازندگان این سیستم درباره آن اعلام کردند توانایی Avtobaza-M در کشف و رهگیری رادارهای با احتمال پایین رهگیری “LPI” به حساب می آید. این رادارها معمولا با توان ۵۰۰ مگاهرتز فعالیت کرده و در یک فرکانس بیش از ۲ ثانیه فعال نیستند و به همین دلیل کشف و رهگیری آنها بسیار مشکل است.  

هواپیماهای اف ۱۸ در سری سوپر هورنت و همچنین هواپیمای پنهانکار اف ۲۲ رپتور و همچنین رادار بمب افکن پنهانکار B-2 از جمله هواپیماهایی محسوب می شوند که از رادارهایی با توان LPI بهره می برند. این سامانه اولین بار در جریان نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۳ در روسیه به نمایش درآمده و تقریبا می توان آن را یکی از جدیدترین و در عین حال پیشرفته ترین سامانه های کشف و شناسایی حال حاضر در دنیا به حساب آورد.

اگرچه این سامانه مهم و مدرن جزء اجزای استاندارد پدافند موشکی اس ۳۰۰ محسوب نمی شود اما با توجه به قابلیت شبکه شدن با این سامانه یا برخی دیگر از اجزاء شبکه یکپارچه پدافندی کشورمان، می تواند نقش مهمی در ارتقاء این بخش ایفا کند که جدای از اهمیت اس ۳۰۰، این سامانه را نیز می توان به طور مستقل مورد توجه و بررسی قرار داد.

همانطور که در پست پیش اشاره شد، Avtobaza-m و سامانه های امثال آن تنها توان رهگیری اهداف هوایی را ندارند، بلکه گیرنده های امواج این سامانه های غیر فعال برای رهگیری اهداف در هر سطحی کارامد هستند
Avtobaza M - سامانه پیشرفته Avtobaza-M در اختیار ایران قرار گرفت!
از این سیستم میتوان برای رهگیری اهداف دریایی یا مکان یابی فرستنده های زمین پایه نیز بهره برد. حتی نمونه های پیش از اوتوبازا ام نیز توان رهگیری اهداف در ارتفاع ده متری از سطح زمین در فاصله شصت تا هشتاد کیلومتری را دارند .
 
در اولین سال رونمایی این سامانه نیز، طی نمایشگاه MAKS 2013 این سامانه در کنار سامانه موشکی کلاب کا نمایش داده شد که یک موشک ضد کشتی است

برای مثال تصویر کنید چنین سیستمی در سواحل ایران مستقر شده است. طولانی ترین بخش عرض خلیج فارس نسبت به نقطه دیگر در مقابل(برای مثال عمیق ترین خط شکستگی ساحلی ایران در مقابل عربستان سعودی) سیصدو پنجاه کیلومتر فاصله دارد در حالی که برد شناسایی و دریافت امواج رادار اوتوبازا چهارصد کیلومتر و برد رهگیری آن دویست کیلومتر است.

این موضوع به معنای آن است که سامانه حتی از سواحل ایران اشراف کامل بر عمق اب ها و حتی خطوط سحلی طرف مقابل دارد. در چنین شرایطی علاوه بر بخش اعظم اب ها، کشورهایی مانند قطر و امارات متحده نیز به طور کامل زیر پوشش شنود این سامانه قرار میگیرند .
 
در این حالت اوتوبازا ام قادر است اطلاعات رادیویی تمام اهداف دریایی و هوایی را تا شعاع چهارصد کیلومتر از خود دریافت و تجزیه و تحلیل کند.

از سامانه های راداری شناورها، تا رادارهای هواپایه و حتی امواج راداری سامانه هایی که در این محیط فعالیت میکنند و از طرفی تا شعاع دویست کیلومتری میتواند مکان دقیق ان ها را نیز مشخص کند و در اختیار سامانه های افندی و پدافندی و حتی شناورهای خودی قرار دهد تا بدون استفاده از سامانه های خود اقدام به رهگیری اهداف و درگیری با آن ها کنند .
از طرفی به صورت ناخودآگاه این سامانه در حال دریافت امواج و استخراج اطلاعات ان ها است، این اطلاعات به در ذخایر اطلاعاتی سامانه ضبط خواهند شد و علاوه بر اینکه زمان رهگیری مجدد هدف را در اینده کاهش خواهند داد، برای کاربر یک مجموعه اطلاعاتی از سیستم های دشمن فراهم میکنند.

همچنین سامانه پیش از عملیاتی شدن به صورت پیش فرض دارای ششصد الگوی رادیویی ذخیره شده است که زمان تحلیل ان ها را کاهش خواهد داد.

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.