×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

35676544 - درخواست ایران برای خرید سامانه فوق مدرن اس ۴۰۰
نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران به خرید سامانه های پدافند هوایی اس-۴۰۰ علاقمندی نشان می دهد اما دو کشور در این مورد هیچ مذاکره ای نمی کنند.

به گزارش ایرنا، «زمیر کابولوف» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری روسیا سگودنیا درباره امکان تحویل سامانه دفاعی اس-۴۰۰ به ایران ،گفت: مقام های ایرانی در گذشته نسبت به خرید سامانه های اس-۴۰۰ از روسیه ابراز علاقه کرده بودند.

 این در حال است که پیشتر اخباری از سوی منابع روسی مبنی بر تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران منتشر شده بود.

در این بیانیه همچنین آمده است: «ایران از تمایل خود برای خرید سامانه فوق‌پیشرفته اس ۴۰۰ خبر داده است، ولی هنوز تا این لحظه مذاکره‌ای در این مورد انجام نشده است.»

بر پایه گزارش این رسانه روسی برخی رسانه ها به نقل از سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند تهران در صورت نیاز سامانه های پدافند هوایی اس-۴۰۰ از مسکو خریداری خواهد کرد.

مجموعه های پدافند موشکی اس ۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-۲۱) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسی است که قادر به هدف قرار دادن هواپیماها تا برد ۴۰۰ کیلومتر و موشک های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری است. 

تا کنون فقط چین از روسیه این سامانه های پیشرفته را خریداری کرده و هند نیز برای خرید آن مذاکراتی را انجام داده است.

رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: مسکو در آینده نزدیک مجموعه های پدافند هوایی اس-۳۰۰ را به ایران تحویل می دهد. 

وی افزود: به زودی این سامانه ها را در اختیار ایران قرار می دهیم.

 پیشتر سردار سرلشکر رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح، گفته بود: «روسیه سامانه موشکی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ را به ایران تحویل می‌دهد.»

قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری عرضه سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ روسیه به ایران در پایان سال ۲۰۰۷ میلادی میان دو کشور امضا شده بود.

«دمیتری راگوزین» معاون دفاعی نخست وزیر روسیه ۲۱ دی ماه اعلام کرده بود: روسیه پیش پرداخت قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-۳۰۰ را از ایران دریافت کرده است.

وی گفت: تحویل تسلیحات اس-۳۰۰ به ایران بر اساس قرارداد مربوطه انجام می گیرد که سال گذشته امضا شد.

راگوزین بدون ذکر رقم واریز شده به حساب طرف روسیه اظهار داشت: بر اساس مفاد این قرارداد تحویل سامانه های پدافند هوایی اس-۳۰۰ به ایران با دریافت مبلغ قرارداد از این کشور آغاز می شود و وجوه به حساب بانکی سازمان های مربوطه روسیه واریز شده و قرارداد در حال اجرا است.

معاون نخست وزیر روسیه همچنین از قطعی شدن باز پس گرفتن شکایت ایران به روسیه از دادگاه داوری بین المللی خبر داد و گفت: براساس اعلام قطعی تهران، شکایت علیه طرف روسی از دادگاه باز پس گرفته می شود.

«دمیتری مدودیف» رئیس جمهوری وقت روسیه، در سال ۲۰۱۰ اجرای قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-۳۰۰را با ایران پس از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت که تحویل تسلیحات تهاجمی را به این کشور منع می کرد، به تعلیق درآورد.

هر چند اس-۳۰۰ جزو تسلیحات تهاجمی محسوب نمی شود، اما مسکو از تحویل این سامانه ها خودداری کرد و تهران هم در پاسخ به این اقدام به دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه مارس سال گذشته در دستوری ممنوعیت تحویل مجموعه های اس-۳۰۰ را به ایران لغو کرد.
[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.