×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

دارپا نام سازمان پروژه ‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا است که در ساخت بسیاری از تجهیزات مهم مانند GPS ٬ اینترنت و ساخت هواپیمای رادارگریز دست داشته و همواره در حال توسعه و تکمیل این تکنولوژی ها و سیستم های نظامی یا اطلاعاتی و جاسوسی خود است که باعث می شود تأثیر گسترده ای در خارج از میدان نبرد داشته باشد. در این گزارش به برخی از پروژه های مهم و فعال دارپا نگاهی انداخته و برخی از حیرت آورترین سیستم های آنها را که در حال کار روی آن هستند مورد بررسی قرار داده ایم.

گلوله هایی که حین پرواز می توانند تغییر مسیر دهند

مهمات فشرده با دقت بالا (اِگزکتو) نخستین گلوله های نظامی هستند که خودشان قابلیت هدایت خود را دارند. گلوله های اِگزکتو می توانند حین پرواز برای دقیق تر کردن مسیر حرکت خود٬ جهت خود را نسبت به هدف یا هر عامل دیگری که ممکن است باعث انحراف آنها از مسیر اصلی شود تغییر داده و دوباره آن را تنظیم کنند. نوک این گلوله ها دارای یک سنسور چشمی است که می تواند لیزرهای مورد نظر را شناسایی کند. تیغه های ریز روی گلوله می تواند گلوله را نسبت به لیزر هدایت کند. به تازگی پنتاگون توانسته با موفقیت طی آزمایشی از این گلوله ها بهره برداری کند.

tech1 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

لیزرهایی با انرژی بالا

برنامه سیستم دفاعی لیزرهایی با انرژی سیال بالا (هِلادز) در واقع برنامه بلندپروازانه دارپا است که با هدف خنثی سازی تهدیدات مربوط به موشک های «هوا به سطح» ساخته شده که هواپیماها ممکن است با آن روبرو شوند. به طور کلی موشک های هوا به سطح٬ سریع تر از هواپیماهایی هستند که آنها را هدف قرار می دهند و این مسئله کار را برای هواپیمایی که می خواهد از دست آنها فرار کند٬ دشوار می سازد. برنامه هِلادز تلاش دارد تا از لیزرهایی برای از کار انداختن موشک های مهاجم استفاده کند.

همچنین دارپا در حال برنامه ریزی برای افزایش میزان مقاومت لیزر هِلادز است تا بتواند آن را به سلاحی با قابلیت تخریب اهداف زمینی دشمن نیز تبدیل کند.

tech2 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

کامیون های پرنده

برنامه آرِس٬ در واقع پیشرفتی در ارتباط با برنامه مبدل دارپا است که تلاش دارد یک ماشین پرنده واقعی درست کند. آرِس یک وسیله دوگانه خواهد بود که می تواند هم روی زمین رانندگی کرده و هم با سرعت بالا به شکل عمودی از زمین بلند شود و دوباره روی زمین بنشیند. فن های مایل شونده دوگانه آن به ماشین این امکان را می دهد تا پرواز کرده و فرود بیاید. این ماشین می تواند خود را برای پرواز با سرعت بالا هم تنظیم کند. دارپا امیدوار است که آرِس بتواند نسبت به دستگاه های اختلال انفجاری متناوب مقاومت داشته باشد.این ماشین می تواند از تهدیدهای بیگانه مانند موشک های هوا به هوا نیز بگریزد.

tech3 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

حیوانات روباتی

سیستم پشتیبانی چهارپایی توسط دارپا معرفی شد و شرکت بوستون داینامیک آن را تکمیل کرد. این دستگاه٬ یک روبات متحرک و شبه خودکار و چهار پا به نام آلفا داگ است که می تواند در قالب یک حیوان باری در میدان نبرد عمل کند.

این دستگاه یعنی می تواند حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد به جاهایی که نیروهای پیاده نظام قادر به رفتن هستند وارد شود. این نمونه می تواند صدها کیلو اسباب و ابزار و ساز و برگ سربازان را حمل کرده و با این کار بار آنها را سبک کند.

tech4 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

دوربین های خودمحاسبه گر تفنگ

برنامه وان شات مربوط به سازمان دارپا هدفش ارتقاء دقت تیراندازهای نظامی از طریق سیستم محاسبه هدف گیری کوچکی روی تفنگ آنهاست که می تواند هم روی لوله تفنگ و یا روی تنظیم گر آن قرار بگیرد.

سیستم وان شات به منظور محاسبه چیزهای متغیری مانند شرایط بادهای مخالف٬ میزان تأثیر حداکثر این اسلحه و تنظیم آن با استفاده از یک کامپیوتر داخلی لینوکسی طراحی شده است. این سیستم می تواند هدف مورد نظر را به خوبی در تیررس تیرانداز ماهر قرار دهد. این سلاح اولین بار در مارس سال ۲۰۱۳ آزمایش شد.

tech5 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

سیستمی برای استقرار پشتیبانی فوری نزدیک هوایی

تاکتیک پشتیبانی نزدیک هوایی که در آن به سربازان دستور داده می شود تا از طریق حملات هوایی بتوانند در جریان درگیری های زمینی وارد شده و از فرصت استفاده کنند از زمان آغاز در جنگ جهانی اول تاکنون به طور نسبی بدون تغییر مانده است. در پشتیبانی نزدیک هوایی عادی، خلبان ها و نیروهای زمینی در یک لحظه از طریق نقشه مشترک بر یک هدف متمرکز می شوند. برنامه پایدار پشتیبانی نزدیک هوایی دارپا یا پیکاس با هدف تعریف مجدد و اساسی این مفهوم طراحی شده است.

پیکاس می تواند نیروهای زمینی را قادر سازد تا بتوانند اطلاعات دقیق مکانی و تسلیحاتی مشترکی با نیروی مسلح هوایی داشته باشند. این مسئله هواپیما را قادر می سازد تا بتواند به طور همزمان بر چند هدف تمرکز کند. پیکاس همچنین برای کاهش چشمگیر زمان بین حمله هوایی و ورود هواپیما در میدان نبرد طراحی شده است.

tech6 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

تجهیزاتی که به سربازان این امکان را می دهد تا از دیوارها بالا بروند

سربازان جنگی در هر شرایط که فکرش را بکنید کار خود را انجام می دهند و می جنگند٬ از جمله شرایطی که پر از موانع فیزیکی است که در آن از طناب٬ نردبان یا سایر ابزارهای سنگین برای بالا رفتن استفاده می کنند. برای غلبه بر این چالش ها٬ دارپا سیستمی به نام زِدمن را طراحی کرده است.

هدف زِدمن تکرار نتایج مشابه با قابلیت صعود طبیعی به مانند عنکبوت ها و مارمولک ها است. در آزمایشی که در سال ۲۰۱۲ انجام دادند توانستند یک ورقه ۱۶ اینچ مربعی را با موفقیت به یک دیوار شیشه ای بچسبانند که می توانست وزنی حدود ۳۰۰ کیلوگرم را تحمل کند.

tech7 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

تکنولوژی ای که باعث از بین رفتن تفاوت های زبانی می شود

برنامه ترجمه گسترده زبانی عملیاتی یا بولت برای شناسایی روش ها و راه هایی جهت ترجمه و تحلیل زبانی هم به شکل آنلاین و هم ارتباطات فردی طراحی شده است.

مرحله اولیه این برنامه با هدف کمک به سربازان و مأموران در ترجمه فعال انگلیسی به زبان بومی شنونده و برعکس طراحی شد. دارپا توانسته برنامه گسترده بولت را به ابزاری تبدیل کند که قادر است به هر کس این امکان را بدهد بدون دانستن زبان طرف مقابل٬ با او ارتباط برقرار کند.

tech8 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

هواپیمای بدون سرنشینی که می تواند تا سال ها در پرواز باشد

دارپا ۸۹ میلیون دلار بودجه برای تولید بوئینگی اختصاص داده تا بتواند هواپیمای بدون سرنشین عقاب خورشیدی را کامل کند.

این هواپیما بخشی از پروژه دارپا با نام والچر است که با این هدف طراحی شده تا بتواند حداقل به مدت پنج روز با استفاده از انرژی خورشیدی در هوا بماند. این هواپیمای بی سرنشین بال هایی حدود ۱۲۰ متر داشته که به اندازه یک ساختمان چهل طبقه است و می تواند در ارتفاع استراتوسفری پرواز کند. این هواپیما قابلیت های جاسوسی٬ ارتباطی٬ نظارت٬ شناسایی و مراقبت را دارد.

tech9 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

سیستمی که به سربازان اطلاعات بصری بیشتری می دهد

تصویربرداری مرکزی همراه با دوربین های کامپیوتری (سنیک) در سال ۲۰۱۱ آغاز شد اما همچنان در مراحل اولیه تکمیل شدن قرار دارد. این برنامه٬ با در نظر داشتن یک سیستم نهایی متشکل از سنسورهای بصری طراحی شده که هم به سربازان و هم هواپیماهای بدون سرنشین قابلیت تلفیق اطلاعات را می دهد تا به موجب آن آگاهی بیشتری نسبت به میدان نبرد داشته باشند. این برنامه با استفاده از سیستم هندزفری٬ اطلاعات لحظه ای در اختیار سربازان قرار می دهد که به مأموریتشان مربوط است.

tech10 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

کشتی هوایی استراتوسفری

ساختار سنسور تلفیقی یا آی اس یک پروژه تلفیقی دارپا با نیروی هوایی و با ابعادی بی نظیر است. هدف این برنامه٬ ساخت یک کشتی هوایی خودکار و بدون سرنشین است که می تواند در ارتفاعات بالا پرواز کرده و حوزه بسیار گسترده ای را تحت مراقبت و ردیابی پوشش داده و قابلیت  عملیات زمینی و هوایی برای یک دوره ده ساله را دارد. این کشتی تماما با انرژی خورشیدی کار خواهد کرد.

tech11 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

کلاهک های دریایی پنهان در کف اقیانوس

یکی از مشکلات مهمی که نیروی دریایی آمریکا با آن روبروست پشتیبانی مجدد در نواحی دورافتاده و عمیق در اقیانوس است. برنامه کلاهک های دریایی فرورونده صعودی یا یو اف پی با هدف استقرار تجهیزات پشتیبانی در سرتاسر کف اقیانوس طراحی شده است. این تجهیزات پشتیبانی در قالب کپسول هایی هستند که می تواند برای سال ها تحت فشار شدید کف اقیانوس در آنجا مستقر باشند. زمانی که به آنها احتیاج شد٬ یک قایق نجات می تواند سیگنال هایی به این تجهیزات بفرستد و این باعث می شود تا به سطح آب آمده و خود را به کشتی برسانند.

tech12 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

هلیکوپترهایی که کارکردی مثل هواپیماها دارند

ایکس پلین توانسته مرزهای هواپیماهایی را که تلفیق یکدستِ بال و بدنه هستند درنوردیده و چیزی فراتر از تصور را محقق سازد. ایکس پلین پروژه ای است مربوط به سازمان دارپا که مدل جدیدی از هواپیماها است که سرعتی معادل ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر در ساعت داشته و می تواند حداقل ۲۲۰۰ کیلوگرم تجهیزات را حمل کند و قادر است به طور کارآمدی در هوا مانور دهد. ایکس پلین برای سه مرحله تکمیلی از اکتبر ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۸ برنامه ریزی شده است.

tech13 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

ماهواره هایی که می توانند تصویربرداری فوری را محقق سازند

دارپا از پرسنل ارتش می خواهد با مخابره پیام به ماهواره ها٬ تصاویر به روز و لحظه ای برای برنامه ریزی تاکتیکی پیش از عملیات در دست داشته باشند.

برنامه منو ببین به سربازان این امکان را می دهد تا بتوانند بلافاصله به تصاویر ماهواره ای به روز شده دسترسی داشته باشند. برنامه منو ببین متشکل از تعدادی ماهواره است که به صورت هماهنگ و در باندی مشخص بر فراز زمین حرکت می کنند. این سیستم ماهواره ای می تواند تصاویر دقیقی را از هر منطقه و مکانی در باندی منظم و در یک فریم ۹۰ دقیقه ای در اختیار کاربر بگذارد و با این کار اطلاعات ارزشمندی را برای نظامیان فراهم آورد. سیستم های ماهواره ای می توانند ۶۰ تا ۹۰ روز بی آنکه هیچ مواد زائد فضایی از خود به جا بگذارند٬ پرواز کنند.

tech14 - ۱۵ تکنولوژی برتر تسلیحات نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند

سلاح لیزری دقیق سبک وزن

یکی از مهمترین مشکلات نظامی ها برای حمله به برخی اهداف، تلفات غیرنظامی در شهرهاست. دارپا در تلاش است تا خطر درگیری و نبرد را در فضای شهری کاهش دهد٬ یعنی جائی که سلاح های عادی با دقت کمتر می توانند منجر به آسیب های ناخواسته شوند. برنامه اکس کالیبر در سازمان دارپا هدفش این است که از طریق سلاح لیزری سبک وزن خود٬ بتواند این ترس ها را کاهش دهد. در نهایت دارپا امیدوار است که در این برنامه بتواند لیزری ۱۰۰ کیلوواتی تولید کند که می توان از آن در حملات دقیق زمینی و هوایی استفاده کرد.

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.