×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

s300 - چرا آمریکا از تحویل سامانه اس300 به ایران نگران است؟

 

چرا آمریکا از تحویل سامانه اس300 به ایران نگران است؟

 

روسلان پوشکوف، رئیس مرکز تحلیل راهبردی و فناوری مسکو می افزاید، آمریکا به خوبی می داند که «تسلیحات روسیه و چین در خاورمیانه به شکلی چشمگیر توازن قدرت در منطقه و فراتر از آن را بر هم می‌زند.»

سامانه اس-300 که به عنوان یکی از بهترین سامانه‌های دفاع موشکی جهان شناخته می شود، پیشتر توانایی خود را نه در بخش نظامی بلکه در عرصه سیاسی نشان داده است. به عنوان مثال این سامانه ها در سال 2012 در سوریه به عنوان یک بازدارند قدرتمند عمل کردند. سه سال پیش واشینگتن تصمیم گرفت به نیروهای دولتی سوریه حمله نکند چرا که ارتش سوریه از تعدادی از این سامانه های موشکی زمین به هوا برخوردار بود.

بنابر اعلام شبکه زوزدا، آمریکایی ها نمی خواهند فعالیت سامانه اس-300 را شاهد باشند. این شبکه تصریح کرد کارشناسان آمریکا بر این باور هستند که سامانه های اس-300 در ایران در نهایت منجر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای جنگنده های اف-16 و اف-18 بر فراز این کشور خواهد شد.

بمب افکن های بی-2 و جنگنده های اف-22 قادر هستند در مناطق تحت پوشش اس-300 برای مدت زمانی محدود پرواز کنند چرا که این سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه می تواند به سادگی و در عرض چند ساعت محل خود را تغییر دهد.

پوشکوف در ادامه اظهارات خود گفت: «این سامانه دفاع موشکی قادر به ممانعت از دسترسی به حریم هوایی خلیج فارس است… این سامانه همچنین می تواند توانایی های نظامی ترکیه را تقریبا به طور کامل بی اثر کند. اسرائیل و عربستان به طور خودکار برتری هوایی خود را از دست خواهند داد و قادر نخواهند بود در منطقه و همچنین بخش هایی از سوریه حملات هوایی انجام دهند.»

مسکو و تهران در سال 2007 میلادی برای تحویل پنج سامانه موشکی اس-300 به ایران، قراردادی هشتصد میلیون دلاری منعقد کردند.

پس از آنکه مسکو در سال 2010 با توجه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ممنوعیت تحویل سلاح به تهران این قرارداد را به حالت تعلیق درآورد، ایران در سال 2011 میلادی در دادگاه حکمیت ژنو از مسکو شکایت کرد.

“ولادیمیر پوتین،” رئیس جمهوری روسیه در آوریل سال 2015 اقدام به لغو ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران کرد.این اقدام اندکی پس از دستیابی چارچوب توافق بین ایران و اعضای گروه پنج بعلاوه یک برای لغو تحریم ها علیه ایران در برابر تضمین این کشور برای صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور، صورت گرفت.

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.