×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

2824106445 - گنجشکی که آمریکا به جای جنگنده ی اف 16 به عراق داد

 

گنجشکی که آمریکا به جای جنگنده ی اف 16 به عراق داد 

 

 

میلیتاری نیوز : چندی قبل خبر تحویل جنگنده های اف 16 به عراق توسط ایالات متحده منتشر شد : اینجا

جنگنده هایی که در نگاه اول بسیار پیشرفته به نظر می آیند اما با دقیق تر شدن در جزییات خرید نیروی هوایی عراق می توان به نکات بسیار جالبی پی برد چراکه اف 16 های عراقی از ضعف های عجیبی خصوصا در بخش تسلیحات رنج می برند.

مدل سفارش داده شده توسط کشور عراق که به عنوان مدل IQ شناخته می شوند این گونه از اف 16 در حال حاضر پر طرفداران تریم مدل از این جنگنده محسوب شده و بسیاری از کشور ها از این ترکیب برای تجهیز ناوگان هوایی خود استفاده می کنند . 

 

جنگنده های موجود در ارتش کشورهایی مثل یونان، مصر، ترکیه، لهستان، سنگاپور، پاکستان و همچین اف 16 های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیز از این مدل هستند.

اما مشکل اف 16 های عراقی چیست ؟

رادار نصب شده بر روی این هواپیما مدل APG-68(V)9 ساخت شرکت نورث روپ گرومن است. در بخش موتور هم دو محصول از شرکت های پرات اند ویتنی و جنرال الکتریک به عراقی ها تحویل داده شده است که با گونه های تحویلی با سایر کشورها تفاوتی ندارد.

اما مشکل و تفاوت اصلی در بخش تسلیحات نمود پیدا می کند . در بخش تسلیحات هوا به سطح، بمب های هدایت ماهواره ای سری JDAM به عراق تحویل داده نشده است و فعلا توانایی حمل این بمب ها نیز برای اف 16 های عراقی ممکن نیست. در عین حال انواع موشک های ضد رادار و کروز هوا پرتاب مثل موشک هارم و JSOW نیز که قابلیت حمل ان توسط این مدل از اف 16 وجود دارد به عراقی ها تحویل داده نشده است.

 

3007722063 - گنجشکی که آمریکا به جای جنگنده ی اف 16 به عراق داد

بمب های JDAM

در حال حاضر ترکیبی از موشک های هوا به سطح Maverick ، بمب های هدایت لیزری سری PAVEWAY 2 و 3 سلاح های عمده هوا به سطح اف 16 های عراقی را تشکیل می دهند. این ترکیب تسلیحاتی گذاشته شده در اختیار عراق کاملا هدفمند صورت گرفته بدین صورت که جنگنده های عراقیرا از قابلیت نبرد از راه دور ناتوان می کند و آن ها را وادار به نزدیک شدن به هدف می کند .

در عین حال در بحث حمایت از نیروهای زمینی و مبارزه علیه گروه هایی مثل داعش هم وجود مهمات هدایت ماهواره ای که از دقت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و بر خلاف بمب های هدایت لیزری در شرایط بد جوی دچار مشکل نمی شوند، بسیار مهم و حیاتی به حساب می آید که ناوگان اف 16 عراقی از این قابلیت بی بهره هستند اما در حال حاضر مصر و ترکیه از جمله دارندگان این بمب ها به شمار می روند.

در بخش تسلیحات هوا به هوا و در بحث دفاع در برابر تهدیدات هوا پایه نیز، سلاح های عمدتا قدیمی به عراقی ها تحویل داده شده است. موشک هوا به هوای اسپارو با هدایت راداری نیمه فعال و موشک سایدوایندر مدل ال و ام با هدایت گرمایی هم دیگر موشک هوا به هوای اف 16 های عراقی است که با این حساب، “قابلیت شلیک کن – فراموش کن” برای جنگنده های عراق وجود ندارد.

 

9969838181 - گنجشکی که آمریکا به جای جنگنده ی اف 16 به عراق داد

 

6831470613 - گنجشکی که آمریکا به جای جنگنده ی اف 16 به عراق داد

موشک ماوریک 

 

 

تفاوت های مهم اف 16 های عراقی و ارتش صهیونیستی 

کاربر مهم دیگر اف 16 در منطقه، رژیم صهیونیستی است که از دهه 1980 از جمله دارندگان این هواپیما به شمار می آید. از ابتدای کار اف 16 های اسراییلی، به دلیل روابط ویژه آمریکا با اشغالگران قدس، این جنگنده به شکل کامل مسلح می شد. در نهایت و در سال 2004 تحویل جنگنده های F-16I به اسراییل آغاز شد که در طی آن، اسراییل 50 درصد از سلاح ها و قطعات الکترونیک این مدل از اف 16 را که بر پایه مدل دی بلوک 52 قرار دارد به صورت بومی تامین کرد. 

بر اساس اخبار اعلام شده همین وضعیت درباره جنگنده های پنهانکار اف 35 اسراییلی نیز حاکم خواهد بود و بخش هایی از قطعات آن توسط اسراییل تامین و نصب می شود.

بررسی جزء به جزء اف 16 های عراقی، این پیام مهم را مسجل خواهد کرد که این جنگنده های صرف هواپیماهایی برای پشتیبانی نزدیک از ارتش عراق ضد داعش بوده و به هیچ عنوان قابل قیاس با سایر اف 16 های حاضر در جهان نیستند و هرچند از نظر فنی، قابلیت ارتقاء و نصب برخی از سلاح های جدید ذکر شده در بالا بر روی اف 16 های عراقی نیز وجود دارد اما این کار مستلزم دریافت مجوز، صرف زمان و پرداخت هزینه دوباره از طرف عراق به پیمانکاران آمریکایی است که با توجه به شیوه تحویل این جنگنده ها به عراق – چه از نظر تاخیرهای طولانی و چه از نظر عدم تحویل سلاح های مدرن- نمی توان امیدی به آن داشت.

 

[ad_2]

  1. فرشاد فراهانی

    فقط کافیه یه کشور یه کاری کنه یااسلحه ای بخره بلافاصله اونو فاسد وبدرد نخور وضعیف میکنیم اما اگر همونو خودمون بخریم حسابی تعریفش میکنیم ،بنظرتون زیادیگه از خود راضی نیستیم،گنجشکی که بجای اف 16به عراق دادن خخخخ ماهنوز همون اف14قدیمی سنگین وکم امکاناتو داریم

    • aria-moazeni

      سلام اگر با سامانه ها و تسلیحاتی که امریکا به اف 16 اسرائیل داده مقایسه کنی میفهمی چه خبره

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.